TEORI
PEMBELAJARAN PENEMUAN BRUNER
Latar
Belakang
Jerome Bruner yang mendapat gelaran
sebagai Bapa Teori Psikologi Kognitif telah dilahirkan di New York pada 1
Oktober 1915. Beliau merupakan seorang yang istimewa kerana tidak dapat melihat
setelah dijangkiti katarak sewaktu beliau masih bayi. Namun begitu, beliau
telah berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Duke dalam jurusan Psikologi.
Pada tahun 1937, beliau mendapat gelaran
A.B.
Beliau kemudiannya melanjutkan
pengajian di Universiti Harvard dalam bidang Kajian Pascasarjana. Pada
tahun 1939, beliau menerima M.A dan Ijazah Kedoktoran pada tahun 1941. Semasa
berlakunya Perang Dunia II, beliau berkhidmat di bawah Jeneral Eisenhower di
Perang Psikologis Divisi Markas Tertinggi Bersekutu Expeditionary Force Eropah.
Beliau juga berperanan penting dalam perancangan Projek Medison yang berkaitan
dengan Kurikulum Matematik Moden di Amerika Syarikat.
Beliau telah memperkenalkan
pembelajaran konsep melalui proses pengkategorian. Menurut beliau, seseorang
murid belajar dengan cara menemui struktur konsep-konsep yang dipelajari.
Konsep dibentuk dengan mengasingkan sesuatu benda mengikut ciri-ciri persamaan
dan perbezaan. Contohnya konsep segiempat dibentuk dengan mengenal bahawa
segiempat mempunyai 4 sisi dan memasukkan semua bentuk bersisi empat ke dalam
kategori segiempat dan memasukkan bentuk-bentuk bersisi tiga ke dalam kategori
segitiga. Contoh yang lain ialah pengelasan konsep tumbuh-tumbuhan gurun adalah
berdasarkan ciri-ciri seperti berakar panjang, daun berduri, kebolehan tumbuhan
menyimpan air dan sebagainya.
Teori pembelajaran yang dipelopori
oleh Bruner adalah berpusatkan pembelajaran atau pelajar dan berbentuk
induktif. Ini bermakna teori Bruner ini adalah bertentangan dengan teori
Ausubel yang berbentuk deduktif. Bruner mementingkan penggunaan pendekatan
induktif iaitu pelajar diberikan contoh-contoh yang spesifik sebelum membuat
definisi konsep. Guru akan memulakan pengajaran dengan memberikan beberapa
contoh positif dan contoh negatif serta ciri-cirinya diteliti.
Murid-murid akan dibimbing oleh guru untuk membuat perbandingan contoh positif
dan negatif. Pengelompokkan atau kategori akan dibuat berdasarkan ciri-ciri
persamaan. Murid perlu membuat rumusan mengikut kategori yang dibentuk dan
seterusnya definisi konsep dibina.
3
Peringkat Pembelajaran
Menurut Bruner, pembelajaran konsep
melibatkan proses pengkategorian. Konsep tersebut telah dibahagikannya kepada
tiga kategori iaitu enaktif yang berasaskan perlakuan, ikonik yang berasaskan
imejan dan simbolik yang berasaskan bahasa. Mengikut susunan daripada enaktif
kepada ikonik dan akhir sekali imejan adalah perkara yang penting dalam
mempelajari sesuatu konsep kerana ketiga-tiga kategori ini sangat berkait rapat
antara satu sama lain.
Peringkat enaktif berlaku pada
kanak-kanak yang berusia 0-2 tahun. Pembelajaran pada peringkat ini adalah
melalui tindakan manipulatif kerana ia belum lagi melibatkan bahasa. Mereka
akan menggunakan anggota deria untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Mereka juga
perlu memegang dan menggunakan bahan maujud untuk memperoleh pengertian.
Misalnya, kanak-kanak kecil menyentuh api untuk mengetahuinya sama ada ianya
panas dan boleh melecurkan ataupun melontarkan bola untuk mengetahui sama ada
ia boleh melambung dan berguling.
Seterusnya, peringkat ikonik yang
berlaku pada kanak-kanak yang berusia 2-4 tahun yang merupakan peringkat
sanggup membentuk penanggapan atau persepsi dan membina gambaran dalam mental.
Mereka mempunyai kebolehan mental untuk menyimpan imej dalam fikiran sehingga
mampu untuk menggambarkan dan membayangkan sesuatu dalam fikiran dan menyimpan
imej dalam fikiran mereka. Contohnya, tanpa melihat gambar bunga, kanak-kanak
boleh melukis gambar tersebut kerana dia melukis gambar berdasarkan bayangan
atau imej yang disimpan dalam otaknya. Pada usia ini juga, kanak-kanak dapat
membentuk penanggapan dan membina gambaran mental. Contohnya, walaupun tanpa
melakukan aktiviti lasak seperti memanjat, kanak-kanak tersebut sudah tahu
bahawa aktiviti itu boleh menyebabkan dia terjatuh.
Pemikiran pada usia 5-7 tahun dinamakan peringkat simbolik. Pada peringkat ini, pengalaman yang diperoleh kanak-kanak dapat dipersembahkan dengan menggunakan simbol seperti perkataan, bahasa dan formula serta kanak-kanak boleh memindahkan pengalaman mereka ke dalam bentuk bahasa. Mereka juga dapat berfikir secara abstrak dan membuat penaakulan logik.
Pemikiran pada usia 5-7 tahun dinamakan peringkat simbolik. Pada peringkat ini, pengalaman yang diperoleh kanak-kanak dapat dipersembahkan dengan menggunakan simbol seperti perkataan, bahasa dan formula serta kanak-kanak boleh memindahkan pengalaman mereka ke dalam bentuk bahasa. Mereka juga dapat berfikir secara abstrak dan membuat penaakulan logik.
Pembelajaran kanak-kanak berkembang
dari peringkat motor-sensori (enaktif) ke peringkat penanggapan konkrit
(ikonik) dan akhirnya ke idea abstrak (simbolik). Oleh itu, pengajaran juga
haruslah berkembang mengikut turutan sedemikian. Ini bermaksud pengajaran perlu
dirancangkan untuk membantu kanak-kanak memperoleh pengalaman pada permulaan,
kemudian bertindak balas dengan penyampaian konkrit dan akhirnya persembahan
dalam bentuk simbol. Ketiga-tiga proses ini saling berkaitan dan membantu
kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah. Contoh situasi pembelajaran mengikut
urutan ini ialah pada peringkat enaktif, kanak-kanak cuba menunggang basikal.
Peringkat ikonik pula kanak-kanak boleh membayangkan cara berbasikal dengan
baik. Seterusnya dapat menceritakan pengalaman berbasikal dalam bentuk bahasa
kepada rakan sebaya pada peringkat simbolik.
Pembelajaran
Konsep Melalui Penemuan
Pada pendapat Bruner, pembelajaran
konsep merupakan satu cara individu membezakan dan mengkategorikan sesuatu
benda atau perkara yang mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Setiap
objek, kejadian atau idea mempunyai satu set ciri-ciri yang umum. Ia turut
melibatkan beberapa proses seperti mengingat kembali, membuat perkaitan
maklumat baru dengan yang lama serta membuat subkategori.
Melalui pembelajaran ini,
kanak-kanak akan membandingbezakan kumpulan atau kategori tertentu yang
mempunyai ciri-ciri yang relevan dengan kumpulan atau yang tidak relevan.
Mereka perlu memikirkan sifat-sifat dalam sesuatu kumpulan atau kategori yang
telah dibentuk oleh guru mereka. Kemudian, mereka perlu membanding beza
contoh-contoh sesuatu kumpulan atau kategori yang mempunyai sifat-sifat
tersebut dengan contoh-contoh yang tidak mempunyai sifat-sifat tersebut.
Teori
Pembelajaran Induktif
Di bawah pembelajaran konsep Bruner,
maklumat disusun secara induktif iaitu bermula dari spesifik ke umum untuk
membantu kanak-kanak memahami pembentukan konsep. Mengikut kajian Jerome
Bruner, guru seharusnya membekalkan kanak-kanak dengan pelbagai
pengalaman untuk membantu mereka menemui idea, konsep atau pola yang
diperkenalkan. Teori pembelajaran induktif lebih kepada membekalkan kanak-kanak
dengan satu jurang pengalaman yang dapat menambahkan kebiasaan mereka tentang
konsep baru yang dipelajari. Di sini, guru tidak memberikan definisi konsep
yang diajar tetapi pemahaman konsep kanak-kanak adalah dibina secara perlahan
hasil daripada pendedahan kanak-kanak kepada pelbagai aktiviti dan pengalaman.
Pembelajaran
Penemuan
Pembelajaran penemuan adalah suatu
pembelajaran yang berbentuk inkuiri. Ianya melibatkan situasi penyelesaian
masalah yang dilalui sendiri oleh murid. Mereka akan mengaitkan sendiri
pengalaman mereka yang telah lepas dengan pengetahuan semasa untuk menemukan
maklumat baharu yang sedang mereka terokai. Dengan cara ini, meraka akan lebih
mudah memahami dan mengingati sesuatu perkara yang baru dipelajari.
Guru akan bertindak sebagai
pembimbing untuk memberi panduan yang sesuai kepada murid dengan mengemukakan
masalah atau fenomena dan mengawasi aktiviti murid. Pembelajaran menerusi
proses inkuiri membolehkan pembelajaran secara aktif berlaku kerana pelajar
perlu meninjau sendiri masalah yang diberi. Contohnya, berapakah suhu didih
air?
Kemudian, pelajar dikehendaki
menyiasat bagaimana fenomena ini boleh terjadi. Mereka boleh meneliti pelbagai
alternatif dan data, membuat hipotesis dan menguji hipotesis yang telah dibuat
sebelum membuat rumusan. Setelah jawapan diperoleh, jawapan tersebut
dibincangkan bersama guru dan pelajar lain di dalam kelas.
Implikasi
Teori Pembelajaran Bruner Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Guru perlu menyediakan bahan bantu
mengajar yang sesuai semasa proses pengajaran dan pembelajaran mengikut
tahap kebolehan mereka. Sebagai contoh, guru perlu membawa banyak bahan bantuan
mengajar dalam bentuk gambar yang besar dan berwarna-warni ketika mengajar
murid Tahun Dua. Manakala untuk murid Tahun Enam, guru boleh menggunakan kaedah
pembelajaran penemuan di dalam kelas.
Kanak-kanak perlu diberi peluang
untuk meneroka, menyentuh dan merasa supaya mereka memperoleh pengalaman
yang boleh mewujudkan proses pembelajaran yang bermakna. Guru boleh memberikan
situasi penyelesaian masalah dan membimbing murid dengan menyediakan bahan,
menyuruh pelajar membuat pemerhatian, membentuk hipotesis dan menguji
penyelesaian.
Guru juga boleh memberi contoh yang
berkaitan dan contoh yang tidak berkaitan ketika mengajar supaya murid dapat
melihat persamaan dan perbezaan idea-idea dalam sesuatu konsep. Penggunaan
bahan-bahan sokongan seperti gambar, carta dan objek boleh digunakan untuk
memudahkan murid memahami proses pembentukan konsep.
TEORI
PEMBELAJARAN PENERIMAAN AUSUBEL
Latar
Belakang
David Ausubel dilahirkan pada 25
Oktober 1918 dan telah dibesarkan di Brooklyn, New York. Beliau telah mendapat
pendidikan di Universiti Pennsylvania. Di universiti itulah, beliau telah
dianugerahkan Sijil Kehormat pada tahun 1939 dengan menerima Ijazah Sarjana Muda
dalam major Psikologi. Kemudian beliau menamatkan pelajaran beliau di Sekolah
Perubatan di Universiti Middlesex pada tahun 1943. Beliau juga telah berkhidmat
dengan Jabatan Pertahanan US Public Health Service. Pada tahun 1950, beliau
telah mendapat M.A dan Ijazah Kedoktoran dalam Psikologi Perkembangan dari
Universiti Columbia.
Pada tahun 1973, beliau bersara dari
bidang akademik dan menyertai latihan psikiatri. Ketika itulah Ausubel telah
menghasilkan pelbagai judul buku dan artikel tentang psikiatri dan jurnal
psikologikal. Pada tahun 1976, beliau telah menerima Anugerah Thorndike dari
Persatuan Psikologi Amerika bagi sumbangan beliau yang memberangsangkan dalam
bidang psikologi dalam pendidikan. Pada umur 75 tahun, Ausubel bersara dari
bidang professional dan melibatkan diri sepenuhnya dalam penulisan dan telah
menghasilkan empat buah buku yang terkenal.
Teori
Pembelajaran Ausubel
David Ausubel merupakan seorang ahli
psikologi Amerika dalam bidang Psikologi Pendidikan, Sains Kognitif dan juga pembelajaran
dalam Pendidikan Sains. Beliau terkenal dengan teori pembelajaran secara
penerimaan.
Mengikut pendapat Ausubel,
pembelajaran bermakna berlaku apabila bahan pengajaran yang digunakan juga
merupakan bahan yang bermakna. Terdapat dua aspek bahan yang bermakna ini iaitu
teks pengajaran dan juga aspek penyampaian ilmu oleh guru. Menurut Ausubel,
sekiranya kedua-dua aspek ini digabungkan maka akan terhasillah pembelajaran
yang bermakna kerana murid dapat memperoleh banyak maklumat yang dapat dikuasai
secara serentak melalui bahan pembelajaran yang berkesan iaitu melalui teks dan
juga penyampaian ilmu oleh guru.
Menurut beliau lagi, pembelajaran
bermakna ialah satu proses di mana murid itu sendiri mempunyai kesedaran dan
tujuan dalamannya. Selain itu, bahan-bahan pembelajaran yang dipelajarinya juga
adalah bermakna untuknya. Sekiranya murid hanya mempunyai tujuan untuk
menghafal sahaja, maka hasil pembelajaran adalah berupa hafalan dan tidak
bermakna. Menurut Ausubel, terdapat dua syarat untuk menjadikan pembelajaran
melalui penerimaan ini menjadi bermakna iaitu murid mesti mempunyai sikap dan
tujuan yang positif terhadap aktiviti pembelajaran dan pengetahuan sedia ada
dalam struktur kognitif murid yang harus digunakan untuk mengaitkan dengan
pelajaran baru.
Advance Organizer atau Pengurusan Awal
Advance
Organizer bermaksud
pengurusan atau pendedahan awal. Ausubel memperkenalkannya untuk menyesuaikan
skema pelajar dengan bahan pembelajaran supaya pembelajaran optimal berlaku.
Salah satu strategi untuk memastikan wujudnya kesesuaian tersebut ialah
memulakan pembelajaran berpandukan kepada penyusunan awal. Ia merupakan
struktur yang menerangkan hubungan antara konsep-konsep yang hendak disampaikan
pada hari tersebut.
Advance
Organizer perlu diberikan
kepada murid sebelum sesuatu pengajaran sebenar dilakukan untuk memastikan
murid mendapat pendedahan awal mengenai topik pengajaran yang baru. Ianya juga
membolehkan murid mempelajari dan memahami perkara-perkara asas yang berkaitan
dengan topik yang bakal dipelajarinya nanti supaya murid dapat memahami topik
pelajaran sebenar dengan lebih mendalam. Sebagai contoh, sebelum guru
ingin mengajar topik ukuran kepada murid, guru harus memastikan murid-muridnya dapat
membuat perbandingan terhadap saiz fizikal, kuantiti dan nilai benda tanpa
melibatkan unit ukuran.
Dua
Jenis Pengurusan Awal
1) Pengurusan
Awal Perbandingan/ Komparatif
Pengurusan awal
perbandingan/komparatif merujuk kepada pengetahuan sedia ada yang berkaitan
dengan isi pelajaran yang akan dipelajari. Pengetahuan sedia ada dalam struktur
kognitif akan digunakan untuk mempelajari maklumat baru. Sebagai persediaan
menerima maklumat baru, penyusunan semula maklumat awal akan berlaku dalam
struktur kognitif. Ini bermakna murid akan mengingat kembali maklumat yang
telah wujud dalam pemikiran.
2)
Pengurusan Awal Ekspositori.
Pengurusan awal ekspositori pula diberikan oleh guru jika
pelajar tidak atau belum mempunyai pengetahuan sedia ada yang ada kaitan dengan
isi pelajaran yang akan dipelajar. Guru akan memberikan maklumat awal dalam
bentuk gambaran, teks, lakaran peristiwa dan sebagainya untuk memudahkan mereka
menerima maklumat baru kelak.
Maklumat tersebut didedahkan atau
dipersembahkan lebih awal agar pelajar mempunyai pengetahuan sedia ada untuk
mempelajari maklumat baharu. Contohnya, jika mereka tidak tahu tentang logam,
guru perlu mengajar tentang logam terlebih dahulu sebelum mengajar topik aloi.
Dengan cara ini, pelajar akan lebih mudah menerima maklumat yang disampaikan
oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pembelajaran
Konsep Melalui Penerimaan
Konsep merupakan kategori mental
tentang objek, peristiwa atau set idea yang mempunyai ciri-ciri yang sama.
Keupayaan melihat ciri-ciri persamaan satu-satu kategori objek atau peristiwa
dinamakan pembelajaran konsep.
Menurut Ausubel, sekiranya guru
menyampaikan pengajarannya secara terancang iaitu bermula dengan mengaitkan
pengetahuan sedia ada dan disusun secara berperingkat - peringkat, pembelajaran
bermakna boleh berlaku. Guru hendaklah menggunakan pendekatan deduktif iaitu
menyusun atau menyampaikan maklumat iaitu daripada pemahaman konsep umum kepada
idea yang khusus berasaskan laras bahasa yang sesuai dengan keupayaan murid.
Murid dapat memperoleh maklumat dengan lebih cepat dengan penggunaan Advance Organizer ataupun Penyusunan
Awal. Guru juga perlu menyusun langkah pengajaran dan penyampaiannya secara
sistematik apabila mengajar sesuatu konsep untuk membantu murid mempelajari
sesuatu perkara dengan sempurna. Ini bermakna, murid memperoleh maklumat dengan
menerima ilmu yang disampaikan oleh guru.
Contohnya guru ingin mengajar konsep
pen. Terlebih dahulu guru perlu mempersembahkan Advance Organizer seperti menunjukkan gambar lakaran alat tulis
pelbagai jenis, lakaran dan tulisan yang menggunakan dakwat dan bukan dakwat.
Setelah itu guru perlu mengemukakan contoh positif dengan menunjukkan pelbagai
jenis pen seperti pen dakwat celup, pen magik, pen marker dan pen mata halus.
Guru boleh memberi masa dan peluang kepada murid menggunakan pen tersebut.
Kemudian, guru boleh menunjukkan
contoh negatif yang menyerupai dengan pen iaitu alat tulis lain seperti
pensel, karyon dan pensel warna. Murid dibenarkan untuk menggunakan alat-alat
tersebut dalam tempoh yang ditetapkan. Guru boleh berbincang bersama murid
tentang ciri-ciri persamaan dan perbezaan berdasarkan contoh positif dan
negatif. Rumusan atau konsep boleh dibina dengan mengatakan pen ialah alat
tulis yang menggunakan dakwat. Guru juga boleh memberikan contoh tambahan berkaitan
pen.
Implikasi
Teori Pembelajaran Ausubel Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Maklumat umum tentang sesuatu topik
perlu dipersembahkan sebelum memberikan contoh khusus dan membincangkan topik secara terperinci berkenaan. Contohnya, jika guru ingin mengajar konsep burung,
guru perlu menjelaskan definisi dan ciri-ciri burung terlebih dahulu sebelum
menjelaskan pelbagai jenis burung.
Seterusnya, dengan pengetahuan sedia ada, guru dapat membantu murid membuat
perbandingan maklumat baharu dengan maklumat atau pengetahuan sedia ada.
Maklumat dalam bentuk yang sesuai dengan keupayaan murid perlu diberikan supaya murid dapat memahami pembelajaran baharu sekiranya mereka tidak ada
pengetahuan terdahulu yang berkaitan dengan pembelajaran baharu.
Guru juga perlu menyusun atur
penyampaian pengajaran dan pembelajaran secara sistematik, langkah demi langkah
serta menggunakan bahan serta laras bahasa yang sesuai dengan peringkat umur
pelajar. Contohnya, jika guru ingin mengajar topik Tanaman Hidroponik, guru
boleh menggunakan satu penyusunan awal dalam bentuk gambar sayuran hidroponik
dan ciri-cirinya.
Guru juga perlu menyediakan dan
menggunakan alat bantu mengajar yang konkrit mengikut tahap pemikiran murid
untuk membantu pemahaman murid serta penyampaian guru. Contohnya, guru boleh
menyediakan bahan maujud peralatan hidroponik seperti takung, penutup takung,
medium semaian, larutan nutrien dan raga tanaman ketika mengajar tajuk Tanaman
Hidroponik.
TEORI
PEMBELAJARAN SOSIAL
Teori ini diasaskan oleh Albert
Bandura pada tahun 1986 melalui tulisannya dalam buku yang bertajuk Social Foundations of Thought and Action
yang menerangkan kerangka Kognitif Sosial. Menurut Mazhab Sosial, pembelajaran
boleh berlaku dalam konteks sosial iaitu manusia belajar daripada orang lain
yang terdapat di sekitarnya dengan memerhati tingkah laku orang lain dalam
kehidupan seharian.
Menurut teori
kognitif sosial, latar belakang kebudayaan seseorang individu merupakan faktor
utama dalam pembentukan tingkah lakunya. Bandura mengatakan bahawa pembelajaran
secara peniruan melibatkan tiga unsur iaitu individu (kognitif), persekitaran
dan tingkah laku itu sendiri (Ormrod, 2008). Individu yang
meniru tingkah laku orang lain, menjadikan orang yang ditiru itu sebagai model.
Terdapat dua model iaitu model
sebenar/hidup dan model simbolik. Melalui model sebenar, kita belajar melalui
orang yang sebenar. Manakala model simbolik dapat dilihat menerusi video, lakonan watak dalam
cerita atau rajah.
TEORI PERMODELAN BANDURA
Latar
Belakang
Beliau dilahirkan pada 4 Disember
1925 di sebuah perkampungan kecil di sebelah utara Alberta, Kanada. Bapanya
seorang petani dari Poland. Beliau mendapat pendidikan di sekolah tinggi yang
mempunyai dua orang guru dan dua puluh orang pelajar. Pada tahun 1949, beliau
mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Psikologi daripada Universiti British
Columbia. Pada tahun 1952, beliau mendapat Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah
daripada Universiti Iowa. Kemudian, beliau bekerja di Fakulti Psikologi di
Universiti Stanford. Tahun 1964, beliau menjadi profesor sepenuh masa di
Fakulti Psikologi di Universiti Stanford. Beliau telah menghasilkan buku yang
bertajuk Adolescent Aggression (1952) dan Sosial Learning and Personality
Development (1963) serta Principles of Behaviour Modification (1969).
Ekperimen Bandura
Pada tahun 1963, Bandura dan Walters menggunakan sekumpulan kanak-kanak tadika
berumur 3 hingga 6 tahun untuk menjalankan kajian mereka. Hasil daripada kajian
tersebut berjaya membuktikan bahawa kanak-kanak keseluruhannya meniru model
yang ditonton dengan gaya yang lebih agresif. Beliau merumuskan bahawa pelbagai
tingkah laku sosial seperti keagresifan, persaingan, peniruan model dan
sebagainya adalah hasil pemerhatian daripada gerak balas yang ditonjolkan oleh
orang lain.
Eksperimen
yang pertama
Terdapat dua kumpulan yang mereka
gunakan iaitu Kumpulan A (kumpulan kajian) di mana dalam kumpulan ini,
kanak-kanak tersebut memerhati sekumpulan orang dewasa yang sedang menumbuk,
menendang sebuah patung besar yang dinamakan Patung Bobo. Dalam kumpulan B
(kumpulan kawalan) pula, kanak-kanak tersebut memerhati sekumpulan orang dewasa
bermesra dengan patung Bobo tersebut.
Kemudian, kedua–dua kumpulan kanak-kanak tersebut dibawa ke tempat permainan yang serupa dengan situasi eksperimen tersebut. Pemerhatian menunjukkan bahawa kanak-kanak kumpulan A bukan sahaja memukul, menumbuk, menendang dan menjerit kepada patung tersebut, bahkan juga menunjukkan tingkah laku yang lebih agresif daripada tingkah laku orang dewasa yang telah diperhatikan melalui video tersebut. Manakala kanak-kanak kumpulan B tidak menunjukkan sebarang tingkah laku agresif seperti yang terdapat dalam kumpulan A.
Kemudian, kedua–dua kumpulan kanak-kanak tersebut dibawa ke tempat permainan yang serupa dengan situasi eksperimen tersebut. Pemerhatian menunjukkan bahawa kanak-kanak kumpulan A bukan sahaja memukul, menumbuk, menendang dan menjerit kepada patung tersebut, bahkan juga menunjukkan tingkah laku yang lebih agresif daripada tingkah laku orang dewasa yang telah diperhatikan melalui video tersebut. Manakala kanak-kanak kumpulan B tidak menunjukkan sebarang tingkah laku agresif seperti yang terdapat dalam kumpulan A.
Kesimpulannya, hasil daripada
eksperimen yang pertama ini menunjukkan tingkah laku kanak-kanak adalah
dipelajari melalui peniruan atau pemodelan.
Eksperimen
yang kedua
Bandura dan Walters membahagikan
kanak-kanak dalam tiga kumpulan iaitu dua kumpulan (A dan B) sebagai kumpulan
kajian dan satu kumpulan C sebagai kumpulan kawalan.
Dalam Kumpulan A (kumpulan kajian),
kanak-kanak memerhati sekumpulan orang dewasa menumbuk patung besar, kemudian
mendapat hadiah. Kumpulan B (kumpulan kajian) pula, kanak-kanak memerhati
sekumpulan orang dewasa menumbuk patung besar, kemudian mendapat denda.
Kanak-kanak Kumpulan C (kumpulan kawalan) disuruh memerhati sekumpulan orang
dewasa bermesra dengan patung besar.
Selepas pemerhatian, ketiga-tiga
kumpulan dibawa ke tempat permainan yang serupa dengan situasi eksperimen
tersebut. Didapati bahawa kanak-kanak Kumpulan A menunjukkan tingkah laku
agresif yang berlipat ganda berbanding dengan orang dewasa yang diperhatikan
oleh mereka. Manakala kanak-kanak dari Kumpulan B dan Kumpulan C tidak
menunjukan sebarang tingkah laku agresif mereka.
Kesimpulannya, hasil daripada
eksperimen yang kedua ini jelas menunjukkan tingkah laku peniruan atau pemodelan
adalah hasil peneguhan. Berdasarkan rumusan ini, Bandura mengemukakan teori pemerhatian
untuk menjelaskan pelbagai tingkah laku sosial yang dipelajari oleh
kanak-kanak.
2
Jenis Pembelajaran Melalui Pemerhatian
Pembelajaran melalui pemerhatian
juga berlaku melalui pemberian peneguhan dan ganjaran. Ini berlaku apabila kita
mengubah tingkah laku setelah melihat orang lain diberi ganjaran atau denda
untuk tindakan tertentu. Contohnya, sekiranya kita memuji dua orang murid
kerana rajin dan tekun membuat latihan di dalam kelas maka murid-murid yang
memerhatikannya mungkin akan berubah tingkah laku dengan membuat kerja dengan
lebih tekun pada masa akan datang. Begitu juga dengan denda. Contohnya, selepas
melihat beberapa orang mendapat saman kerana memandu dengan laju, kita juga
akan mengurangkan had kelajuan semasa memandu.
Pembelajaran pemerhatian yang seterusnya ialah pemerhati meniru tingkah laku
model walaupun model tersebut tidak menerima sebarang peneguhan atau denda
semasa diperhatikan oleh pemerhati. Selalunya model menunjukkan sesuatu yang
hendak dipelajarinya oleh pemerhati dan mengharapkan peneguhan apabila dapat
menguasainya. Contohnya pensyarah Muzik bermain piano dengan teknik penjarian
yang betul dan lembut sehingga menimbulkan rasa kagum pada diri pemerhati.
Peniruan berlaku apabila pemerhati hanya mahu menjadi seperti model yang
dikaguminya.
Prinsip
Pembelajaran Melalui Pemerhatian/ Permodelan
Eksperimen yang dilakukan oleh
Bandura adalah pembentukan sesebuah tingkah laku yang boleh berlaku melalui
beberapa cara iaitu:
1.
Peniruan secara langsung
Peniruan berlaku apabila kanak-kanak
melihat model orang lain melakukan sesuatu atau secara tidak langsung iaitu
dengan menonton filem, video, mendengar huraian atau melihat gambar foto.
Contohnya, kanak-kanak meniru guru Pendidikan Jasmani mengelecek bola.
2.
Peniruan secara tidak langsung
Peniruan berlaku apabila kanak-kanak
berimaginasi atau melalui pemerhatiannya. Contohnya, kanak-kanak meniru watak
kartun Ninja Turtle dengan melakukan
lompatan ke sana sini dalam kelas Pendidikan Jasmani.
3.
Peniruan gabungan
Peniruan
ini dilakukan dengan melakukan beberapa tingkahlaku yang berlainan. Contohnya,
murid meniru gaya guru sukan memukul bola Sofbol dan gaya pemain Sofbol antarabangsa.
4. Peniruan melalui sekatlakuan dan tak sekatlakuan
Sekatlakuan merupakan sekatan
tingkah laku yang sesuai di dalam situasi A tetapi tidak sesuai dalam situasi
B. Ini bermakna tindakan tersebut boleh dilakukan dalam situasi tertentu
sahaja. Contohnya, murid yang boleh bersorak-sorak dan berlari-lari di padang
tidak melakukannya di dalam bilik darjah kerana jika mereka melakukannya semasa
guru mengajar, sudah pasti guru akan memarahi dan memberi tahu perlakuan yang
dilakukan tidak dibenarkan dilakukan di dalam kelas.
Murid-murid juga meniru melalui tak
sekatlakuan. Ini bermakna murid-murid akan terus meniru sesuatu amalan di dalam
mana-mana situasi. Contohnya, tutur kata dan tingkah laku yang sopan boleh
diamalkan di mana-mana sahaja sama ada di rumah, sekolah dan sebagainya.
5. Peniruan melalui elisitasi
Peniruan ini melibatkan emosi dan
keinginan. Proses ini timbul apabila seseorang melihat perubahan pada
orang lain sehingga timbul keinginan untuk melakukan perkara yang sama seperti
yang dilihatnya. Contohnya, seorang kanak-kanak melihat rakannya melukis bunga
dan timbul keinginan dalam diri kanak-kanak tersebut untuk melukis bunga. Oleh
itu, peniruan berlaku apabila kanak-kanak tersebut melihat rakannya melukis
bunga (Ramlah Jantan & Mahani Razali, 2004).
Langkah
Pembelajaran Peniruan
1) Pemerhatian
Menurut Bandura dan Walters (1963)
dalam buku mereka "Sosial Learning & Personality
Development", hanya dengan memerhati seorang lain pembelajaran boleh
berlaku. Pemerhati harus memberi tumpuan kepada tingkahlaku model untuk
membolehkannya mempelajari sesuatu dengan menggunakan anggota derianya. Pemerhatian boleh dilakukan dengan memberi perhatian atau tumpuan kepada nilai, harga diri,
sikap, dan lain-lain yang dimiliki. Contohnya, seorang pemain muzik yang tidak
yakin diri mungkin meniru tingkahlaku pemain muzik terkenal sehingga tidak
mewujudkan stailnya yang tersendiri.
2) Penyimpanan dalam ingatan
Pemerhati harus menyimpan peristiwa
yang diperhatikannya dalam sistem ingatannya dalam pelbagai cara seperti dalam
bentuk koding, grafik mental, simbolik dan sebagainya. Ini membolehkan
pemerhati melakukan tingkah laku yang ingin ditiru pada waktu lain.
3) Reproduksi
Setelah berlakunya penyimpanan maklumat,
tingkah laku dan kemahiran yang disimpan akan dikeluarkan dalam bentuk
tingkahlaku. Sekiranya kerap membuat latihan meniru tingkah laku model,
seseorang akan berupaya melakukan tingkah laku yang hampir sama dengan model
yang dilihatnya. Contohnya, murid melakukan aktiviti menghantar dan menyambut
bola secara berpasangan. Pada mulanya, kemahiran tersebut tidaklah sebaik
tingkah laku model. Tetapi setelah kerap membuat latihan, murid tersebut sudah
boleh melakukan aktiviti tersebut dengan baik seperti modelnya.
4)
Peneguhan dan motivasi
Seseorang yang melakukan peniruan
mungkin disebabkan oleh faktor-faktor motivasi seperti intensif atau
ganjaran. Setelah mendapat peneguhan atau motivasi daripada orang lain atau
disebabkan perasaan gembira dan berjaya, individu tersebut akan terus
mengulangi tingkah laku tersebut. Contohnya, setelah mendapat pujian atau
ganjaran daripada guru atau rakan-rakan, kemahiran menghantar bola dan
menyambut bola seseorang akan menjadi lebih mahir dan cekap seterusnya
berkeinginan untuk bermain bola jaring. Murid lain yang melihatnya juga
akan bermotivasi apabila melihat murid tersebut mendapat pujian hasil daripada
tingkah laku yang ditunjukkannya.
Implikasi
Teori Pembelajaran Bandura Terhadap Pengajaran Dan
Pembelajaran
Guru perlu memastikan setiap orang murid berpeluang untuk memerhati dan mencontohi
pelbagai jenis model yang menunjukkan tingkah laku yang diingini. Oleh
itu, kita hendaklah memastikan bahawa kita sendiri boleh menunjukkan
tingkahlaku yang boleh dicontohi serta memaklumkan kepada anak murid tentang
kesan sesuatu tingkahlaku yang tidak bermoral.
Guru juga mestilah mempunyai kemahiran komunikasi agar setiap kali sesi demonstrasi
pembelajaran di dalam kelas, murid dapat mendengar penerangan kita dengan
jelas, dapat difahami dan dapat diikuti oleh murid dengan mudah dan tepat.
Contohnya, jika guru mengajar cara-cara untuk menghasilkan lukisan, guru
mestilah menerangkan dahulu langkah-langkahnya agar dapat diikuti oleh murid
secara mudah.
Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, guru perlu menyemai nilai-nilai
murni dan sentiasa menggunakan psikologi untuk membentuk murid ke arah yang lebih
proaktif dan produktif. Contohnya, guru boleh membuat aktiviti seperti kuiz,
teka-teki, bercerita dan bertanyakan pelbagai soalan yang mencabar minda kepada
murid agar kemahiran kognitif mereka dapat berkembang secara berterusan. Dengan ini, murid dapat berimaginasi dan seterusnya dapat
memikirkan idea-idea baharu dan bernas sesuai dengan tahap mereka.
Guru juga boleh membawa bahan bantu
mengajar atau contoh-contoh yang berkenaan dengan apa yang dipelajari di dalam
kelas agar murid dapat melihat secara terus dan seterusnya lebih memahami
dengan apa yang diajar oleh gurunya. Contohnya, guru yang ingin mengajar
tanaman hidroponik dalam matapelajaran Kemahiran Hidup boleh membuat bahan
separa maujud seperti Rumah Pelindung Hujan.
Guru juga boleh memanggil seorang
murid agar menjadi contoh kepada murid lain berdasarkan kerjanya yang bagus
ataupun untuk membuat demonstrasi mengenai hasil kerja terbaik yang dihasilkannya itu. Dengan
ini, murid boleh belajar daripada
rakan-rakan dan meniru idea-idea yang berkualiti yang terdapat dalam
kerja-kerja mereka.
Seterusnya, kita sebagai guru perlu
memastikan dan berusaha menyediakan persekitaran sosial yang kondusif dengan memberi insentif,
peneguhan dan sokongan moral kepada murid-murid secara berterusan bagi
menggalakkan berlakunya tingkahlaku yang baik dalam kalangan murid-murid pada
masa kini.
TEORI
PEMBELAJARAN HUMANISTIK
Menurut Noriati, Boon dan Sharifah
Fakhriah (2009), pendekatan ini melihat pelajar sebagai insan berpotensi,
bermotivasi dan berkeupayaan untuk belajar dan berkembang. Menurut Choong
(2008) pula, pendekatan ini menumpukan kepada perkembangan konsep kendiri,
motivasi intrinsik dan kesedaran kendiri murid-murid.
Teori ini menumpukan perhatian
kepada manusia sebagai insan yang baik, murni dan sentiasa berkembang ke arah
kebaikan. Pakar – pakar psikologi kemanusiaan seperti Carl Ransom Rogers dan
Abraham H. Maslow selalu menekankan yang perkembangan diri ke arah kesempurnaan
kendiri individu sebagai pengacara bagi pelbagai tenaga yang bertugas untuk
membentuk personaliti seseorang.
TEORI
PEMBELAJARAN CARL RANSOM ROGERS
Latar
Belakang
Carl Rogers dilahirkan pada 8
Januari 1902 di Oak Park, Illinois. Beliau dikenali sebagai salah seorang
daripada ahli psikologi yang paling berpengaruh di Amerika. Beliau pernah
belajar di bidang Agrikultural dan Sejarah di University of Wisconsin. Pada
tahun 1927, beliau memperoleh Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi dari Columbia
University Teachers College. Kemudian beliau menyertai Rochester Society for
the Prevention of Cruelty to Children (RSPCC) sebagai ahli psikologi kanak-kanak
dan dinaikkan pangkat menjadi ahli lembaga RSPCC. Pada 1931, beliau mendapat
Ijazah Kedoktoran daripada Columbia University Teachers College.
Teori
Pembelajaran Pengalaman
Carl Rogers beranggapan bahawa
manusia pada dasarnya adalah baik dan berkeinginan tinggi untuk mencapai
potensi diri. Oleh itu, pembelajaran merupakan naluri semula jadi manusia. Murid akan terdorong untuk menyertai aktiviti
pembelajaran yang paling berkesan sekiranya terdapat bahan pembelajaran yang
bermakna. Apabila murid mengambil inisiatif sendiri dan mahu melibatkan diri
secara aktif dalam aktiviti pembelajaran, hasil pembelajaran yang diperoleh
adalah amat berkesan.
Aktiviti pembelajaran harus
berasaskan kehidupan harian supaya dapat memupuk kemahiran dalam diri dan
kehidupannya. Bagaimanapun menurut beliau, pembelajaran yang paling berkesan
ialah belajar pembelajaran (learn to learn) iaitu belajar bagaimana belajar.
Disebabkan anggapan tersebut, seseorang itu gagal bukanlah kerana berpunca
daripada dirinya sendiri tetapi suasana pembelajaran yang kurang sesuai.
Teori pembelajaran pengalaman
mengutamakan pelajar terlibat secara langsung dalam proses pembelajaran.
Pembelajaran ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu pembelajaran kognitif yang
mementingkan akademik semata- mata
seperti operasi tambah tolak atau kosa kata.
dan pembelajaran pengalaman yang melibatkan aplikasi pengetahuan. Contohnya,
belajar menjahit dan memasak, membaiki motosikal dan sebagainya.
Pembelajaran Pengalaman
Teori pembelajaran pengalaman mengutamakan
murid terlibat secara langsung dalam proses pembelajaran. Dalam pembelajaran ini, murid akan
belajar secara sendiri atau secara berkumpulan. Mereka akan melibatkan diri
secara aktif dalam proses membuat iaitu dengan merancang, membuat kajian,
menghasilkan sesuatu yang pasti akan ada hasil dan kesan yang merangsangkan.
Disebabkan itu, mereka perlu meneroka, mencari jalan penyelesaian, membuat uji
kaji, kajian dan sebagainya.
Pembelajaran ini berbeza dengan
pembelajaran kognitif kerana murid hanya belajar di dalam kelas, membaca dan
berbincang tentang pengalaman orang lain. Pembelajaran ini juga dapat
memupuk semangat bekerjasama, berfikir, merancang, menghayati nilai dan memupuk
sikap yang baik. Murid juga dapat belajar bertanggungjawab ke atas
pembelajaran sendiri.
Menurut Rogers lagi, murid-murid
lebih mudah menerima pembelajaran apabila ancaman luaran berada pada tahap
minimum (Noriati Arashid & Boon Pong Ying, 2009). Contohnya, keadaan bilik
darjah yang tenang dan selesa serta selamat kepada murid-murid. Meja dan
kerusi disusun dengan teratur supaya murid-murid berminat untuk belajar.
Keadaan bilik darjah yang bersih, ceria dan selamat membolehkan murid
belajar dengan rasa yang selesa dan tenang. Keselamatan murid ketika mereka
berada dalam bilik darjah atau luar bilik darjah tersebut juga perlu dititikberatkan
oleh guru. Contohnya, tiada murid lain yang melakukan perbuatan buli terhadap
murid lain.
Implikasi Teori Pembelajaran Carl Rogers Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
Suasana bilik darjah yang kondusif
perlu disediakan supaya murid dapat belajar dengan selamat dan tenang. Guru
juga boleh mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya murid
berasa seronok ketika berada di dalam bilik darjah tanpa sebarang tekanan
ketika belajar. Oleh itu, guru perlu memastikan murid berasa selesa dengan persekitaran
yang disediakan.
Guru hendaklah memberi peluang
kepada murid untuk memilih tugasan dan aktiviti pembelajaran yang mereka
mahukan sesuai dengan minat murid. Dengan adanya minat dan perasaan ingin tahu
tentang sesuatu perkara, murid-murid akan lebih mudah memahami sesuatu
pelajaran Contohnya, murid yang minat melukis akan memberikan tumpuan
sepenuhnya apabila guru Pendidikan Seni mengajar di dalam kelas. Dengan ini,
murid tersebut mudah menerima dan memahami apa yang telah disampaikan oleh gurunya.
TEORI
PEMBELAJARAN ABRAHAM MASLOW
Latar
Belakang
Beliau yang lahir pada 1 April 1908
di Brooklyn, New York pernah menuntut di City College of New York (CCNY) dalam
jurusan undang-undang. Kemudian, beliau bertukar ke University of Wisconsin dan
lebih berminat dalam jurusan psikologi. Pada tahun 1931, beliau telah menerima
M.A dan Ijazah Kedoktoran pada tahun 1934 dalam bidang psikologi dari
University of Wisconsin. Dari tahun 1951 hingga 1969, beliau telah menjadi ‘The
Chair of the Psychology Department' di Brandeis. Beliau telah menulis buku yang
bertajuk 'The Organism' pada 1934.
Teori
Abraham Maslow
Abraham Harold Maslow menghasilkan
peringkat keperluan manusia supaya mereka dapat mencapai potensi diri
masing-masing. Terdapat dua peringkat iaitu kekurangan keperluan (deficiency needs) dan keperluan
perkembangan (growth needs). Pada peringkat kekurangan keperluan, terdapat keperluan fisiologi,
keselamatan, kasih sayang dan penghargaan yang perlu dipenuhi peringkat demi
peringkat supaya kita akan terus bermotivasi ke arah pencapaian yang
lebih tinggi iaitu keperluan perkembangan yang terdiri daripada pencapaian
intelek, estetika dan penyempurnaan kendiri. Sekiranya kita berusaha
mengembangkan lagi minat dan kecenderungan dalam akademik atau seni estetika, kita akan mencapai potensi
yang menyeluruh iaitu penyempurnaan
kendiri.
Teori
Keperluan Abraham Maslow
Berdasarkan Atan Long (1976 : 131),
Maslow (1954) telah menjelaskan bahawa keperluan-keperluan manusia itu
berperingkat-peringkat. Keperluan peringkat yang paling rendah perlu dipenuhi
terlebih dahulu sebelum memenuhi peringkat keperluan yang paling tinggi.
Ini bermakna kita perlu melalui setiap peringkat. Peringkat yang paling asas
terdiri daripada keperluan fisiologi. Setelah keperluan ini dipenuhi barulah
keperluan keselamatan, diikuti keperluan kasih-sayang, seterusnya peringkat
penghargaan kendiri atau penghormatan diri, penyempurnaan diri, keperluan
mengetahui dan peringkat tertinggi bagi keperluan manusia adalah peringkat
keperluan bagi penyempurnaan
kendiri.
1)Keperluan Fisiologi
Mengikut teori Maslow, peringkat ini merupakan keperluan yang paling asas yang sangat penting kepada kehidupan sesuatu organisme termasuklah manusia. Keperluan asas ini terdiri daripada perkara yang diperlukan oleh semua orang seperti keperluan mendapatkan makanan, minuman dan tempat tinggal. Dalam konteks pendidikan, murid tidak dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran mereka sekiranya kurang mendapat makanan sehingga boleh menjejaskan kesihatan mereka. Keperluan seks juga termasuk dalam keperluan asas manusia. Keperluan ini diperlukan apabila seseorang itu mencapai peringkat baligh dan perlu berkahwin untuk memenuhinya.
2)
Keperluan Keselamatan
Keperluan ini biasanya sangat diperlukan
oleh seseorang yang kecil daripada orang dewasa. Kanak-kanak kecil yang tidak
dapat hidup dengan sendirinya dan memaksa ia bergantung kepada orang dewasa
terutama ibu bapa untuk mendapatkan perlindungan. Contohnya, seorang
kanak-kanak amat memerlukan jagaan ibu bapa ketika jatuh sakit. Hasil
penyelidikan yang dibuat oleh Harlow dan Zimmerman (1958) berdasarkan kajiannya
turut menunjukkan betapa pentingnya perdampingan dan sentuhan orang dewasa
kepada seseorang kanak-kanak.
Ketika di dalam kelas pula,
keselamatan yang diperlukan oleh murid daripada seorang guru adalah dalam
bentuk disiplin. Guru diperlukan untuk mengajar murid mendisiplinkan diri
kerana mereka tidak boleh mendisiplinkan diri mereka sendiri. Murid juga
akan berasa selamat sekiranya guru bersikap toleransi terhadap mereka dan
membolehkan mereka dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses
pembelajaran.
3)
Keperluan Kasih Sayang.
Keperluan ini diperlukan untuk
mendapatkan hubungan yang mesra, kasih-sayang, dan perasaan diri. Kebiasaan
yang berlaku di dalam kelas, sering terjadi perkelahian atau perbalahan antara
satu sama lain sehingga menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian
terhadap proses pembelajaran kerana emosi mereka tidak berada dalam keadaan
stabil. Murid-murid juga akan merasakan diri mereka seolah-olah tidak disukai,
dihargai atau tidak dipedulikan oleh guru sekiranya mereka dimarahi oleh guru
mahupun kawan-kawan. Kesannya keinginan, minat, kehendak atau motivasi mereka
untuk belajar akan menurun.
4)Keperluan Penghargaan Kendiri
Satu unsur besar dalam pembinaan konsep kendiri adalah penerimaan. Penerimaan bermaksud menghargai sifat-sifat istimewa individu sebagai manusia unik yang berbeza dengan individu lain dari segi sikap, pengetahuan dan kemahiran. Ianya juga bererti memberi peluang kepada individu belajar menerima diri mereka sendiri. Penerimaan oleh keluarga, guru dan rakan sebaya amatlah penting.
Bagi kanak-kanak, penerimaan rakan
sebaya penting supaya mereka tidak merasa terpinggir. Murid yang diterima
oleh rakan sebaya sering memperoleh prestasi akademik yang tinggi berbanding
individu yang tidak diterima rakan sebaya kerana mereka dapat berbincang
tentang masalah pembelajaran dalam kumpulan. Berdasarkan Saedah, Zainun dan
Tunku Mohani (1996:13) mengungkap kata-kata Kubiniec, 1970, ‘Orang yang
mempunyai konsep diri yang kuat lebih berkemungkinan mencapai kejayaan akademik’.
5) Keperluan Penyempurnaan Kendiri
Berdasarkan (Shaffer,1985),
konsep kendiri adalah pengertian atau kefahaman seseorang terhadap dirinya
sebagai individu yang asing yang memiliki satu ciri-ciri yang unik atau
istimewa. Ianya juga membawa maksud bagaimana seseorang individu itu
berpendapat dan menganggap tentang dirinya sendiri. Penyempurnaan kendiri pula
bermaksud apa yang seseorang ingin jadi, ianya mesti jadi berasaskan kepekaan
dan kesedaran tentang kekuatan dan kelemahannya. Kesedaran itu pula diperoleh
daripada maklum balas, gerak balas atau reaksi individu lain sepanjang
pergaulan, sosialisasi atau interaksi dengan individu lain.
6)Keperluan Mengetahui
Keperluan ini berkaitan dengan perasaan ingin tahu sesuatu perkara. Individu tersebut perlu mencari, menyusun serta menganalisis sesuatu maklumat. Dalam konteks sekolah, kaedah inkuiri penemuan dan kajian perlu diajar oleh guru supaya semua pelajar dapat melibatkan diri dalam proses mencari maklumat dan pemikiran reflektif.
7)Keperluan Estetik
Keperluan estetik adalah merujuk kepada keperluan manusia untuk memiliki dan memahami keindahan dan kecantikan dalam dirinya. Perasaan ini boleh diperoleh dengan cara memiliki barangan yang cantik dan mempunyai unsur-unsur kesenian dalam dirinya. Kesannya, manusia sanggup membelanjakan beratus malahan beribu ringgit untuk memiliki barangan yang indah. Di sekolah pula, guru perlu menggalakkan murid supaya lebih melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang dapat mengembangkan otak kanan mereka seperti dalam bidang drama, muzik dan sebagainya.
Keperluan estetik adalah merujuk kepada keperluan manusia untuk memiliki dan memahami keindahan dan kecantikan dalam dirinya. Perasaan ini boleh diperoleh dengan cara memiliki barangan yang cantik dan mempunyai unsur-unsur kesenian dalam dirinya. Kesannya, manusia sanggup membelanjakan beratus malahan beribu ringgit untuk memiliki barangan yang indah. Di sekolah pula, guru perlu menggalakkan murid supaya lebih melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang dapat mengembangkan otak kanan mereka seperti dalam bidang drama, muzik dan sebagainya.
Implikasi Teori Pembelajaran Abraham
Maslow Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
Guru perlu memastikan keperluan
fisiologi murid telah dipenuhi terlebih dahulu. Keperluan ini dapat disediakan
dengan adanya masa rehat supaya murid dapat makan juga berehat untuk seketika
dan menyediakan bilik darjah yang mempunyai pengudaraan yang baik. Memenuhi keperluan
fisiologi dapat membantu murid berasa selesa dan bersemangat untuk
belajar.
Guru hendaklah sentiasa memberi
peneguhan positif seperti pujian, senyuman atau hadiah kepada muridnya apabila
mereka menunjukkan tingkahlaku positif. Murid akan terasa disayangi dan
dihargai. Dengan ini aras motivasi dalam diri mereka dapat dipertingkatkan
seterusnya dapat meningkatkan prestasi murid-murid dalam pelajaran.
Guru perlu memikirkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang dapat menarik minat muridnya untuk belajar. Guru perlu memastikan setiap murid berasa seronok dan aktif dengan aktiviti yang dirancangkannya. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan seperti membawa murid ke perpustakaan atau makmal komputer untuk mencari maklumat tentang topik-topik yang berkaitan dengan pelajaran yang dipelajari ataupun mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang bersejarah atau tempat yang sesuai dengan pelajaran.
Guru perlu memikirkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang dapat menarik minat muridnya untuk belajar. Guru perlu memastikan setiap murid berasa seronok dan aktif dengan aktiviti yang dirancangkannya. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan seperti membawa murid ke perpustakaan atau makmal komputer untuk mencari maklumat tentang topik-topik yang berkaitan dengan pelajaran yang dipelajari ataupun mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang bersejarah atau tempat yang sesuai dengan pelajaran.
Selain itu, guru perlu menyediakan
bilik darjah yang kondusif dan selamat seperti susunan meja dan kerusi
yang teratur, saiz meja dan kerusi yang sesuai dengan saiz murid,
peraturan bilik darjah yang sesuai dan ruang bilik darjah yang mencukupi.
Dengan ini, murid dapat melibatkan diri dan menumpukan perhatian
dalam pembelajaran dijalankan. Persekitaran ini mampu merangsang minat dan
semangat murid untuk terus belajar. Murid-murid juga mudah bergerak dalam bilik
darjah semasa aktiviti-aktiviti dijalankan di dalam bilik darjah.
Guru juga perlu memberi tunjuk
ajar kepada mereka dengan menasihati mereka supaya sentiasa menjalinkan
hubungan yang baik sesama mereka tanpa sebarang pergaduhan atau persengketaan.
Cara ini dapat membantu murid merasakan bahawa mereka diterima, dihormati serta
dihargai oleh anggota lain dalam komuniti yang kecil. Kesannya, proses
pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan baik, harmonis dan berkesan.
Tugasan
yang sesuai dengan keupayaan murid perlu diberikan supaya mereka mampu
membuatnya. Perkara ini akan menyebabkan mereka merasakan diri mereka penting apabila
mereka berjaya melaksanakan sesuatu tugasan dengan sebaiknya. Murid akan
menjadi lebih berkeyakinan seterusnya keinginan dan minat mereka untuk terus
belajar dan berjaya akan meningkat. Guru bertanggungjawab dalam memastikan
tidak ada muridnya yang gagal atau tercicir untuk mengelakkan mereka daripada
berasa rendah diri, kecewa dan tidak dihargai sehingga enggan belajar.
TEORI
PSIKOSOSIAL ERIKSON
Latar
belakang
Eric H.Erickson telah dilahirkan di
Frankfurt, German pada 15 Jun 1902. Ketika zaman remaja, beliau pernah mengalami krisis
identiti. Kemudian, beliau bekerja sebagai Penganalisis Kanak-kanak di
Institut Vienna Psychoanalytic selama kurang lebih 6 tahun. Beberapa lama
kemudian, beliau telah mengajar di Universiti Harvard dan Universiti Yala. Pada
tahun 1950, beliau telah menulis sebuah buku bertajuk ‘Childhood and Society’.
Beliau meninggal di Harwich, Amerika Syarikat pada 12 Mei 1994 ketika berusia
91 tahun.
Teori
Perkembangan Psikososial Erikson
Terdapat 8 tahap teori perkembangan
Psikososial Erikson yang mempunyai krisis dan perlu diatasi pada setiap peringkat umur tersebut.
1) Psikososial tahap 1- percaya lawan tidak percaya
1) Psikososial tahap 1- percaya lawan tidak percaya
Tahap pertama teori ini adalah di
antara waktu kelahiran sehingga berusia 1 tahun yang merupakan tahap pertama di
dalam kehidupan. Bayi akan percaya kepada orang lain atau ibu bapanya
berasaskan kepada kepercayaan dan kualiti penjaga kepada bayi tersebut. Apabila
seorang bayi dapat mempercayai orang lain atau ibu bapanya, dia akan berasa
selamat dan dilindungi.
Namun begitu, penjagaan yang tidak
stabil, emosi terganggu dan rasa terasing akan menyebabkan bayi yang dijaga
mempunyai perasaan tidak percaya pada persekitarannya sehingga melahirkan
perasaan takut dan yakin bahwa dunia ini tidak tenteram dan tidak boleh
dipercayai.
2)
Psikososial tahap 2 – autonomi lawan rasa malu dan sangsi (1-3 tahun)
Tahap ini berlaku pada usia 1 hingga
3 tahun. Ianya berkaitan dengan pembentukan perasaan keyakinan diri pada
kanak-kanak tersebut. Latihan ke tandas dipercayai merupakan bahagian
penting dalam proses ini kerana beliau percaya bahawa pembelajaran untuk
mengawal fungsi tubuh seseorang akan membawa kepada tindak balas terkawal dan
kemahuan untuk berdikari. Ibu bapa perlu memberi lebih banyak peluang kepada
kanak-kanak untuk membuat pilihan makanan, permainan dan pakaian.
Kanak-kanak yang berjaya melengkapkan tahap ini akan rasa selamat dan yakin. Manakala mereka yang gagal akan mempunyai
perasaan malu dan rasa sangsi.
3) Psikososial tahap 3 – inisiatif lawan rasa bersalah (3-6 tahun)
Kanak-kanak pada tahap mula
menghadapi cabaran kerana sudah mula berinteraksi dan terdedah kepada
persekitaran. Mereka cuba mengambil banyak inisiatif untuk melakukan sesuatu
yang baru bagi memenuhi naluri ingin tahu mereka. Jika ibu bapa mengkritik atau
menggunakan dendaan atau kekerasan terhadap tingkah laku mereka, ini akan
menyebabkan kanak-kanak tadi mempunyai perasaan bersalah pada diri dan tidak
berinsiatif atau takut untuk melakukan sesuatu aktiviti.
4) Psikososial tahap 4 – industri lawan rasa rendah diri (6-12 tahun)
Pada tahap ini kanak-kanak mula
memasuki alam persekolahan dan perlu menguasai kemahiran asas seperti
membaca, menulis dan mengira. Pemikiran mereka mula mencapai tahap operasi konkrit
dan mula berfikiran logik. Mereka melakukan sesuatu dengan penuh minat, yakin
dan tekun. Mereka perlu mendapat bimbingan dan galakan daripda ibu bapa,
guru dan rakan sebaya supaya dapat membina keupayaan, keyakinan dan
kebolehan kanak-kanak tersebut. Kanak – kanak akan berasa rendah diri dan
kurang yakin pada kebolehan diri sendiri sekiranya sering dimarahi dan dikritik
dalam segala tugasan yang diberi.
5
) Psikososial tahap 5 – identiti lawan kekeliruan (12-20 tahun)
Tahap ini melibatkan remaja awal
atau remaja akhir. Mereka akan berusaha mencari identiti dan persepsi terhadap
dunia mereka sendiri. Remaja yang mempunyai identitinya akan mencipta rancangan
masa depan yang memuaskan dan rasa terselamat. Sebaliknya, remaja yang gagal
akan memperkembangkan rasa kekeliruan peranan, hidup yang tidak bermatlamat,
rasa tersisih dan sukar membuat keputusan.
6) Psikososial tahap 6- kemesraan atau pengasingan diri (20-40 tahun)
Pada tahap ini, individu akan mula
mencari kenalan atau cinta untuk membentuk corak perhubungan. Pada
peringkat ini, seseorang dewasa akan mendirikan rumah tangga. Dengan kata
lain,membolehkan orang dewasa berkongsi hidup bersama serta mencapai kemesraan
atau kerapatan. Sebaliknya, orang yang masih bujang atau belum berkahwin akan
menjadi putus asa atau hidup dalam kesunyian.
7)
Psikososial tahap 7 – generativiti lawan pemusatan (40-65 tahun)
Generativiti merupakan usaha
seseorang untuk memberi sumbangan atau perkhidmatan kepada generasi akan
datang. Seseorang dewasa juga akan mula memikirkan perkara yang berkaitan
dengan keluarganya dan mengambil berat tentang orang lain. Individu tersebut
berpuas hati jika dapat membantu anak-anaknya menjadi orang dewasa yang
bertanggungjawab serta berguna kepada masyarakat dan negara. Sebaliknya, individu
yang hanya mementingkan diri sendiri dan tidak pernah memberi apa-apa bantuan
kepada orang lain akan berasa kecewa dan kurang berpuas hati dengan hidupnya.
8)
Psikososial tahap 8 – kesepaduan lawan putus asa (65 tahun ke
atas)
Pada peringkat ini, seseorang dewasa
akan melakukan refleksi kendiri dengan mengingat kembali kejayaan dan kegagalan
yang dialaminya pada peringkat awal. Jika seseorang berpuas hati dengan
pencapaiannya pada peringkat awal, dia akan mencapai rasa kesepaduan. Jika
sebaliknya, dia akan merasakan kecewa dan hidup dalam berputus asa.
Implikasi
Teori Pembelajaran Erikson Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
Guru
perlulah mempunyai asas bimbingan kaunseling untuk berhadapan dengan murid
kerana murid terdiri daripada individu yang berbeza-beza. Teknik nasihat yang
diberikan juga perlulah berbeza-beza bagi memenuhi keperluan semua murid yang
berada di dalam peringkat perkembangan yang pelbagai. Murid hanya mempercayai
guru yang dirasakan memahami dan melayaninya dengan baik. Guru sebegitulah yang
mampu menyelesaikan masalah pembelajaran murid.
Guru
perlulah bersikap penyayang, bertolak ansur dan bersabar dengan murid-murid
supaya dapat memahami perasaan dan emosi mereka. Sikap suka mengarah dan
berleter perlu dielakkan kerana boleh menyebabkan murid berasa bosan.
Sebaliknya guru perlu membimbing dan menunjukkan simpati kepada murid kerana
sikap orang dewasa boleh mempengaruhi perkembangan personaliti mereka.
Guru
juga boleh memberi peneguhan positif dan negatif kepada murid di dalam bilik
darjah. Guru boleh memberi kata pujian, hadiah, sentuhan atau senyuman kepada
murid yang menunjukkan tingkah laku yang positif. Sebaliknya, guru boleh
menggunakan peneguhan negatif seperti denda dan teguran sekiranya mereka
menunjukkan tingkah laku yang negatif.
Guru juga boleh mempelbagaikan
kaedah mengajar ketika proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan untuk
menarik minat murid-murid. Contohnya, melaksanakan kaedah kumpulan, koperatif,
inkuiri, perbincangan dan sebagainya. Tambahan pula, setiap murid yang berbeza
mempunyai kegemaran yang berbeza-beza terhadap kaedah mengajar guru.
DEFINISI
KONSTRUKTIVISME MENGIKUT PANDANGAN TOKOH
Menurut Briner (1999) dalam laman
sesawang www.scribd.com, pembelajaran secara konstruktivisme berlaku di mana
pelajar membina pengetahuan dengan menguji idea dan pendekatan berasaskan
pengetahuan dan pengalaman sedia ada, mengaplikasikannya pada satu situasi baru
dan mengintegerasikan pengetahuan baru yang diperoleh dengan binaan intelektual
yang sedia wujud.
Manakala menurut Mc Brien dan Brandt (1997), konstruktivisme merupakan satu pendekatan pembelajaran berasaskan kepada penelitian tentang bagaimana manusia belajar. Kebanyakan peneliti berpendapat setiap individu membina pengetahuannya sendiri dan bukannya hanya menerima pengetahuan daripada orang lain.
Brooks dan Books (1993) pula menyatakan konstruktivisme berlaku apabila pelajar membina makna tentang dunia dengan mensintesis pengalaman baru pada apa yang mereka telah faham sebelum ini. Sushkin (1999) pula menyatakan penekanan diberikan pada pelajar lebih daripada guru kerana pelajar yang bertindak balas dengan bahan dan peristiwa dan memperoleh kefahaman tentang bahan dan peristiwa tersebut. Oleh itu, pelajar perlu membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada masalah dengan mencari sendiri jalan penyelesaiannya yang sesuai.
Manakala menurut Mc Brien dan Brandt (1997), konstruktivisme merupakan satu pendekatan pembelajaran berasaskan kepada penelitian tentang bagaimana manusia belajar. Kebanyakan peneliti berpendapat setiap individu membina pengetahuannya sendiri dan bukannya hanya menerima pengetahuan daripada orang lain.
Brooks dan Books (1993) pula menyatakan konstruktivisme berlaku apabila pelajar membina makna tentang dunia dengan mensintesis pengalaman baru pada apa yang mereka telah faham sebelum ini. Sushkin (1999) pula menyatakan penekanan diberikan pada pelajar lebih daripada guru kerana pelajar yang bertindak balas dengan bahan dan peristiwa dan memperoleh kefahaman tentang bahan dan peristiwa tersebut. Oleh itu, pelajar perlu membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada masalah dengan mencari sendiri jalan penyelesaiannya yang sesuai.
TEORI
KONSTRUKTIVISME SOSIAL LEV VYGOTSKY
Latar
Belakang
Lev Semyonovich Vygotsky dilahirkan di sekitar
bandar Tsarist, Russia, pada 17 November 1896. Beliau berketurunan Yahudi. Ketika
berusia 28 tahun, beliau mula tertarik dengan bidang psikologi. Sebelum itu,
beliau banyak mendalami dunia sastera. Pada mulanya, beliau mengajar sastera di
sebuah sekolah, tetapi pihak sekolah telah memintanya untuk mengajar psikologi walaupun
beliau tidak pernah mengkaji bidang psikologi. Bermula dari situlah, beliau
mula tertarik untuk meneliti bidang
psikologi, hingga akhirnya beliau melanjutkan pelajaran dalam bidang psikologi
di Moscow Institute of Psychology pada tahun 1925 dan menulis jurnal Ijazah
Kedoktoran berjudul Psychology of Art.
Disebabkan
beliau hidup pada masa revolusi Rusia, idea–idea beliau dalam dunia psikologi
sering menghadapi tentangan dari pemerintah Rusia ketika itu kerana sentimen
anti-semitik yang kuat di Rusia. Selepas beliau meninggal dunia, barulah ideanya
berkembang dengan meluas. Pada tahun 1934, Vygotsky meninggal dalam usia yang
cukup muda, iaitu ketika berusia 37 tahun kerana menderita penyakit TBC.
Teori
Vygotsky
Menurut beliau, dengan adanya
bantuan dan bimbingan verbal dari orang lain, perkembangan konsep kanak-kanak
dapat berkembang secara logikal dan rasional. Dalam konteks sosial, individu
dapat berkongsi dan membina pengetahuan baru dengan orang lain. Murid juga dapat
menilai dan meningkatkan pengetahuan diri sekiranya mereka bergaul dan
berbincang dengan orang lain kerana mereka akan mendengar pandangan dan
pemikiran orang lain serta berkongsi membina pemahaman (Gauvain, 2001). Beliau
juga berpendapat bahawa pembelajaran dapat dilaksanakan dengan bermain,
penyampaian secara formal atau kerjasama antara murid dengan murid yang lebih
berpengalaman.
Zon
Perkembangan Terdekat
Zon ini menerangkan tentang
bagaimana kanak-kanak yang sukar menguasai kemahiran boleh berjaya dengan
bimbingan orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih mahir. Menurut beliau, murid mudah menguasai isi
pelajaran sekiranya mereka mempunyai pengetahuan sedia ada. Zon perkembangan
terdekat merujuk kepada tugasan pembelajaran yang sukar dilakukan sendiri oleh
murid. Tetapi dengan bimbingan orang lain yang lebih mahir, murid dapat
menguasainya. Ini bermakna tugasan tersebut berada dalam Zon Perkembangan
Terdekat. Isi pelajaran dikatakan berada di bawah zon bawah sekiranya mereka
dapat melakukannya sendiri.
Isi pelajaran yang berada di luar
zon aras bawah menunjukkan pembelajaran tidak berlaku kerana murid tidak dapat
menguasai isi pelajaran walaupun mendapat bimbingan orang lain. Contohnya,
murid tidak akan dapat belajar operasi darab sekiranya mereka belum menguasai
operasi tambah yang menjadi pengetahuan sedia ada murid.
Proses membimbing dan membantu
pembelajaran iaitu teknik Scaffolding
dilaksanakan untuk membantu murid menguasai isi pelajaran yang berada dalam Zon
Perkembangan Terdekat. Dalam teknik ini, perbualan atau interaksi antara guru
dan murid diutamakan. Guru boleh menggalakkan murid bertanya dan memberi
jawapan yang munasabah bagi soalan yang berkaitan punca dan cara. Murid juga
diminta membuat jangkaan terhadap sesuatu yang akan berlaku apabila aktiviti
ujikaji dijalankan. Guru juga boleh menggunakan model sebenar untuk membantu
murid membuat rumusan. Apabila murid
telah dapat menguasainya secara berperingkat, bimbingan akan dikurangkan.
Akhirnya setelah murid berjaya melakukannya sendiri, bimbingan tidak akan
diberikan lagi.
Implikasi
Teori Pembelajaran Konstruktivisme Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
Guru hendaklah mengaitkan isi
pelajaran yang ingin diajar dengan situasi sebenar. Murid akan mudah mendapat
gambaran tentang isi pelajaran yang diajar oleh guru. Contohnya, menggunakan
teknik simulasi sebagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Murid-murid boleh
menjalankan aktiviti lakonan yang menunjukkan situasi sebenar dan menunjukkan
cara penyelesaian sesuatu masalah ditimbulkan.
Guru juga boleh menggalakkan murid
yang sudah mahir membantu rakan mereka yang lain. Mereka boleh berkongsi
pendapat atau memberi tunjuk ajar kepada rakan mereka bagi meningkatkan
kefahaman tentang sesuatu topik. Kanak-kanak sebenarnya adalah lebih mudah memahami sesuatu
perkara itu apabila dibimbing oleh rakan sebaya mereka kerana berasa lebih
selesa. Contohnya, guru boleh menggunakan kaedah koperatif di mana murid dalam
kumpulan saling berkongsi dan bantu - membantu antara satu sama lain semasa
tugasan diberikan.
Guru perlu memfokuskan penilaian
untuk menentukan Zon Perkembangan Proksimal setiap murid. Ianya dilakukan
dengan memberi latihan yang berbeza kesukaran supaya guru dapat menentukan
tahap bimbingan yang akan diberi. Contohnya, guru menggunakan pelbagai jenis
aras soalan iaitu aras senang, mudah dan susah untuk mengetahui tahap keupayaan
murid.
Guru haruslah menyediakan lebih
banyak bahan bantu mengajar yang boleh digunakan supaya murid dapat
menghubungkaitkan bahan tersebut dengan isi pelajaran yang dipelajari. Dengan
ini, murid-murid tersebut dapat membina pemahaman baharu yang belum lagi
diketahui atau dikuasai oleh mereka dan dapat meningkatkan pengetahuan mereka.
KESIMPULAN
Melalui tajuk ini, guru-guru dapat
mengenali tokoh-tokoh pembelajaran dan faedah - faedah penggunaan setiap teori
pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Teori pembelajaran
sangat penting kepada guru kerana ia dapat membantu guru memilih strategi
pengajaran dan pembelajaran serta membantu murid secara optimum. Kesemua teori
pembelajaran dapat digunakan atau dimanfaatkan pada semua peringkat
pembelajaran.
Teori - teori tersebut juga dapat
membantu guru memahami diri sendiri dan anak murid supaya mereka dapat
melengkapkan diri dengan kemahiran-kemahiran yang sepatutnya. Guru mesti
bercakap di hadapan dengan suara yang jelas dan lantang, menjalin hubungan yang
mesra dengan murid dan mengawal bilik darjah. Pada keseluruhannya, kesemua
teori tersebut dapat membantu guru mengajar dengan lebih berkesan.
RUJUKAN
1. Faizul Idham. (2011). Teori Pembelajaran Sosial Albert Bandura.
Dicapai pada 30
Ogos 2012, daripada http://kaunselingelie.blogspot.com/2011/02/teori-
pembelajaran-sosial- albert.html
Ogos 2012, daripada http://kaunselingelie.blogspot.com/2011/02/teori-
pembelajaran-sosial- albert.html
2. Siti Bakhis. (2011). Tahap-tahap Perkembangan Psikososial Erikson.
Dicapai pada
27 Ogos 2012, daripada http://anakilhamku.blogspot.com/2011/01/tahap-tahap-
perkembangan-psikososial.html
27 Ogos 2012, daripada http://anakilhamku.blogspot.com/2011/01/tahap-tahap-
perkembangan-psikososial.html
3. Teori Pembelajaran Bruner (t.t
& t.p). Dicapai pada 26 Ogos 2012, daripada
http://azman.ipgmksm.edu.my/sce3102/topik4.pdf
http://azman.ipgmksm.edu.my/sce3102/topik4.pdf
4. Noriati A, Rashid, Boon Pong Ying
& Sharifah Fakhiriah Syed Ahmad. (2008). Murid
dan Alam Belajar. Selangor. Oxford Fajar. (m.s:63-91).
dan Alam Belajar. Selangor. Oxford Fajar. (m.s:63-91).
5. Suppiah Nachiappan, Ramlah Jantan
& Abdul Aziz Abdul Shukor. (2008). Psikologi
Pendidikan. Selangor. Oxford Fajar.
Pendidikan. Selangor. Oxford Fajar.
6. Lee S. M. (1997). Psikologi Pendidikan:Teori dan Aplikasi
Psikologi dalam
Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
nicely done.congrats.
ReplyDeleteTerima kasih. Sangat membantu.
ReplyDelete