Teori
merupakan antara perkara asas kepada sesuatu bidang ilmu, termasuklah bidang
psikologi pendidikan. Teori-teori pembelajaran dalam psikologi pendidikan
memberi fokus kepada aspek-aspek pembelajaran dan daripadanya akan datang
idea-idea dan prinsip-prinsip tertentu. Perkaitan teori ini sebenarnya tidak
asing lagi bagi kita, malahan ada
kalanya digunakan dalam percakapan atau perbualan seharian. Walau bagaimanapun
penggunaan perkataan teori dalam perbualan seharian ini mungkin tidak menepati
maksud teori yang sebenar. Oleh itu, apakah yang dimaksudkan dengan teori?
Menurut
Stanovich (1992) beliau telah memberi satu definisi tentang teori, iaitu: …..”
set konsep-konsep yang saling berkait, yang digunakan untuk menjelaskan
sesebuah data dan untuk meramal keputusan kajian-kajian akan datang”. Manakala
mengikut pendapat Cohen, R pula mendefinisikan teori sebagai satu set
pernyataan sejagat yang ada pertalian antara satu sama lain. Justeru, ia
mengandungi definisi dan pernyataan yang menggambarkan pertalian antara dua
perkara yang dianggap benar. Oleh itu, dalam erti kata lain, kita boleh maksudkan
teori sebagai andaian atau hipotesis-hipotesis tentang sesuatu yang
berdokongkan kajian. Sehubungan itu, teori-teori pembelajaran merujuk kepada
prinsip-prinsip dan hukum-hukum pembelajaran yang dihasilkan daripada kajian
ahli-ahli psikologi pendidikan. Justeru, melalui teori-teori pembelajaran ini,
seseorang pengajar akan memahami pelbagai cara pelajar-pelajar dan seterusnya
akan menghubungkaitkan prinsip dan hukum pembelajaran dengan kaedah dan teknik
mengajar untuk mencapai objektif pelajaran dengan berkesan. Oleh itu, pada
asasnya, teori-teori pembelajaran pada masa kini boleh diklasifikasikan kepada
empat mazhab yang utama iaitu behavioris,
kognitif, sosial dan humanis.
2.0 Teori
Pembelajaran Behavioris
Teori
Pembelajaran Behavioris mengatakan bahawa pembelajaran merupakan satu proses
pelaziman iaitu hubungan antara rangsangan luar dengan tindak balas individu
dapat dibina untuk menghasilkan perubahan tingkah laku yang kekal. Tokoh-tokoh
mazhab behavioris seperti Pavlov, Thorndike, Watson dan Skinner berpendapat
bahawa pembelajaran merupakan satu tingkah laku yang boleh diperhatikan,
dikawal dan diramal. Dari perspektif behaviorisme, pembelajaran hanya bermula
apabila wujudnya tindak balas terhadap sesuatu rangsangan yang diberi. Proses
pembelajaran akan diteruskan jika terdapat motivasi ekstrinsik yang sesuai
(sama ada peneguhan positif atau negatif) sementara pembelajaran dikatakan
berakhir apabila perubahan tingkah laku dapat dibentuk dan dikekalkan. Selain
itu, Behaviorisme merupakan satu
pendekatan pemikiran yang menekankan peranan pengalaman dalam mengawal tingkah laku.
Menurut ahli-ahli behaviorisme, proses-proses penting yang mengawal tingkahlaku
ini adalah dipelajari. Oleh itu,
kedua-duanya iaitu dorongan yang membangkitkan tingkahlaku serta tingkah laku
tertentu yang dibangkitkan daripada dorongan ini dipelajari melalui interaksi
dengan persekitaran. Antara matlamat utama pemikiran ini ialah untuk menentukan
hukum-hukum atau prinsip-prinsip yang mengawal pembelajaran.
Antara
tokoh-tokoh yang ahli behaviorisme yang terkemuka yang akan dibincangkan ialah
Ivan Pavlov, J.B. Watson, E.L Thorndike dan B.F. Skinner. Eksperimen yang
mereka jalankan menjadi asas kepada prinsip dan idea mereka tentang
pembelajaran. Kebanyakan teori pembelajaran yang dihasilkan daripada
pemerhatian dan ujian ke atas haiwan seperti anjing, tikus, kucing dan burung
dalam keadaan bilik makmal. Ujian mereka ditumpukan kepada perhubungan
rangsangan dan gerak balas yang menghasilkan perubahan tingkah laku. Secara
amnya kita boleh bahagikan sumbangan mereka kepada dua kategori iaitu pelaziman
klasik terdiri dari Pavlov dan J.B.
Watson dan teori pelaziman operan terdiri dari tokoh E. L Thorndike dan B.F.
Skinner. Di dalam perbincangan ini, fokus akan diberi kepada pelaziman klasik
dan diikuti dengan pelaziman operan serta implikasi teori dalam pengajaran dan pembelajaran.
2.1 Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov
2.1 Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov
Menurut Lee
Shok Mee (1996), beliau menyatakan Pavlov merupakan salah seorang daripada ahli
teori Behavioris selain daripada Skinner, Thondike dan Watson. Beliau
dilahirkan pada 14 September 1849 di Ryazan, Rusia Tengah. Ivan Pavlov
merupakan ahli fisiologi, psikologi dan ahli fizik berbangsa Rusia. Beliau
terkenal dengan orang pertama yang mendeskripsikan fenomena pelaziman klasik
atau pelaziman responden. Pada tahun
1904 pula, beliau telah dianugerahkan
hadiah Nobel bagi kategori fisiologi atas eksperimen beliau iaitu melatih
anjing untuk mengeluarkan air liur apabila mendengar bunyi yang dikeluarkan
oleh metronome. Hasil eksperimen ini telah mengasaskan teori behavioris dalam
bidang psikologi yang merupakan rujukan asas kepada konsep pelaziman klasik
pada masa kini.
Teori pelaziman klasik adalah tentang tingkah
laku pembelajaran yang telah dipelopori oleh Ivan Pavlov ( 1849-1936). Pada
tahun 1980-an, Pavlov mengkaji fungsi pencernaan pada anjing dengan melakukan
pemerhatian pada kelenjar air liur. Dengan cara itu, beliau dapat mengumpul,
menyukat dan menganalisis air liur haiwan itu dan bagaimana ia dapat diberikan
makanan pada keadaan yang berbeza. Beliau sedar anjing akan mengeluarkan air
liur sebelum makanan sampai ke mulutnya dan mencari hubungan timbal balik
antara air liur dengan aktiviti perut. Pavlov hendak melihat rangsangan luar
dapat mempengaruhi proses ini. Oleh itu, contoh paling awal dan terkenal bagi
pelaziman klasik melibatkan pelaziman air liur pada anjing kajian Pavlov.
Seterusnya
dalam eksperimen ini juga Pavlov membunyikan loceng terlebih dahulu sebelum
beliau memberikan makanan kepada anjing. Anjing itu tidak memberikan sebarang
gerak balas terhadap bunyi loceng. Kemudian Pavlov memberikan makanan kepada
anjing itu dan menghasilkan gerak balas rembesan air liur. Makanan ini disebut
sebagai rangsangan tak terlazim kerana menghasilkan gerak balas rembesan air
liur secara automatik. Perembesan air liur ini disebut sebagai gerak balas tak
terlazim kerana ia berlaku secara automatik. Tiada pembelajaran atau pelaziman
terlebih dahulu menghubungkaitkan makanan dengan perembesan. Bunyi loceng hanya
satu rangsangan neutral kerana tidak menghasilkan sebarang gerak balas. Oleh
itu, eksperimen ini diulang berkali-kali iaitu loceng dibunyikan terlebih
dahulu sebelum anjing itu diberikan makanan. Akhirnya anjing itu mengeluarkan air liur
sebaik mendengar bunyi loceng walaupun belum lagi menerima makanan. Oleh itu
bunyi loceng disebut rangsangan terlazim kerana ia boleh menyebabkan perembesan.
Gerak balas terhadap bunyi disebut gerak balas terlazim kerana dapat
menghasilkan gerak balas yang sama seperti makanan. Selain itu, tindak balas
emosi manusia terhadap pelbagai situasi dipelajari melalui pelaziman klasik.
Contohnya, seorang guru sentiasa memarahi muridnya, maka kehadiran guru
tersebut dapat membangkitkan perasaan takut pada diri murid tersebut. Gerak
balas terlazim ini timbul disebabkan rangsangan neutral. Selain itu, gerak
balas positif juga dapat dipupuk melalui teori pelaziman klasik. Misalnya guru
sentiasa memberi pujian kepada murid yang menyiapkan tugasan, lama kelamaan
murid tersebut akan bergerak balas positif walaupun tanpa pujian.
Oleh
itu, keputusan yang diperoleh dari kajian pelaziman klasik ini mempunyai
implikasi dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah iaitu
pembelajaran boleh berlaku dengan menggantikan satu rangsangan dengan
rangsangan yang lain. Justeru, Ivan Pavlov berpendapat bahawa pembelajaran
berlaku akibat daripada rangsangan yang telah diterima oleh seseorang. Setiap
rangsangan yang diterima pula akan menimbulkan suatu gerak balas. Daripada
teori ini, guru perlu sedar bahawa rangsangan dan gerak balas mempunyai kaitan
yang boleh dilazimkan atau dipelajari.
Kaitan
antara rangsangan dengan gerak balas boleh diperkukuhkan melalui latihan.
Semakin kerap rangsangan itu dikaitkan dengan sesuatu gerak balas,semakin kukuh
gerak balas terlazim itu. Sebagai contoh, apabila guru memberi pujian
(rangsangan) setiap kali murid membuat hasil kerja yang baik (gerak balas),
maka gerak balas tersebut (hasil kerja yang baik) akan dapat diteruskan
walaupun tiada pujian daripada guru. Guru juga boleh memotivasikan muridnya
dengan ganjaran yang sesuai supaya dapat mengawal tingkah laku yang dikehendaki
dalam proses pengajaran dan pembelajarannya. Sebagai contoh, guru boleh memberi
motivasi dalam bentuk pujian, hadiah dan kata-kata perangsang untuk membentuk
tingkah laku yang diingini. Guru juga boleh meningkatkan motivasi
murid-muridnya dengan menyediakan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan
seperti memulakan pengajaran dan pembelajaran dengan set induksi yang dapat
menarik perhatian murid. Selain itu, guru juga perlu melibatkan murid-murid
dalam proses pengajarannya seperti penglibatan dalam aktiviti berkumpulan,
perbincangan, projek dan sebagainya. Melalui aktiviti seperti ini murid-murid
dapat belajar dengan lebih berkesan kerana pembelajaran boleh berlaku melalui
latihan, kebiasaan dan pengalaman. Dalam proses pembelajaran juga, generalisasi
boleh berlaku di mana murid dapat melakukan tingkah laku yang sama di dalam
situasi yang berlainan. Sebagai contoh, murid dapat mengaplikasikan konsep wang
yang dipelajari di kelas ketika proses jual beli di kantin atau di kedai buku
sekolah. Dalam pembelajaran juga, penghapusan boleh berlaku jika peneguhan
tidak diberikan. Ini bermakna, sekiranya sesuatu tingkah laku tidak
diperkukuhkan melalui ganjaran, tingkah laku itu mungkin akan terhapus begitu
sahaja. Apabila seseorang guru berhenti memberi ganjaran, prestasi muridnya
mungkin akan merosot. Oleh itu, konsep pemulihan serta merta dapat membantu
seseorang guru meningkatkan keberkesanan pengajarannya dengan memberikan
insentif semula kepada murid-murid dengan mempelbagaikan hadiah, aktiviti, alat
bantu mengajar dan projek bagi meningkatkan semula semangat ingin belajar di kalangan murid-murid.
2.2 Teori Pelaziman Tingkah Laku J.B Watson
2.2 Teori Pelaziman Tingkah Laku J.B Watson
Teori
pelaziman klasik seterusnya iaitu Teori Pelaziman Tingkah Laku J.B Watson. J.B.
Watson merupakan seorang ahli psikologi di Amerika Syarikat dan merupakan orang
yang pertama mencipta istilah behaviorisme untuk menghuraikan tingkah laku
manusia. Kajian beliau banyak dipengaruhi oleh Teori Pelaziman Klasik Pavlov.
Antara teori yang terkenal iaitu kajian beliau tentang emosi kanak-kanak dengan
menggunakan Model Pelaziman Klasik. Menurut
Noriati A. Rashid et al (2009), Watson melihat psikologi sebagai kajian tentang
tingkah laku manusia yang dapat dikawal dan diramal. Selain itu, Watson terkenal dengan kajiannya berkaitan
pelaziman dan kawalan emosi manusia iaitu uji kaji tentang Albert (1920). Dalam
eksperimen ini kanak-kanak Albert dibiarkan bermain tikus putih. Ketika Albert
sedang bermain, Watson membunyikan ketukan yang kuat. Gandingan dua perkara ini
dibuat berulang-ulang kali. Oleh itu, Albert terkejut dan terus menjadi takut
kepada tikus putih. Justeru, Albert
mengaitkan tikus putih dengan bunyi yang mengejutkan. Oleh itu, persepsi Albert
akan menjadi takut kepada semua benda putih yang berbulu termasuk rambut Watson
dan muka Santa Klaus.
Menurut Watson, tingkah laku adalah refleks
terlazim iaitu sesuatu gerak balas yang dipelajari melalui proses pelaziman
klasik. Selain tingkah laku, Watson turut menjalankan kajian terhadap
pembelajaran emosi manusia. Menurut beliau, manusia mewarisi tiga jenis emosi
iaitu takut, marah dan kasih sayang. Beliau berpendapat bahawa rasa takut dan
respons emosi lain boleh diperoleh atau dihapuskan melalui pelaziman. Seperti
kajian yang dijalankan olehnya terhadap seorang bayi berusia 9 bulan dengan
seekor tikus putih. Watson juga memperkenalkan
dua prinsip iaitu prinsip kekerapan dan prinsip kebaruan. Prinsip kekerapan
menekankan bahawa semakin kerap seseorang menunjukkan suatu respons terhadap
suatu rangsangan, semakin tinggi kemungkinan orang itu akan memberikan respons
(gerak balas) yang sama terhadap rangsangan tersebut.
Prinsip ini membawa
implikasi bahawa murid perlu memahami dan mengulangkaji setiap tajuk dalam
sesuatu mata pelajaran dengan kerap bagi mengingati kembali konsep-konsep
pelajaran dengan mudah. Prinsip kebaruan pula menegaskan bahawa semakin baru
respons seseorang terhadap suatu rangsangan, semakin tinggi kemungkinan orang
itu akan memberikan respons atau gerak balas terhadap rangsangan itu. Ini bermakna, setiap murid perlu membuat ulang
kaji dengan sempurna sebelum menempuh peperiksaan bagi membolehkan mereka
mengaplikasikan konsep-konsep yang diulang kaji. Sekiranya sesuatu tajuk itu
lama tidak diulangkaji, ia akan terhapus daripada ingatan begitu sahaja.
Oleh itu,seseorang guru
perlu memberikan latihan dengan kerap untuk mengukuhkan ingatan murid. Selain
itu, minat murid juga boleh ditimbulkan dan dihapuskan. Guru yang mengajar
dengan pelbagai alat bantu mengajar dan mengelola pelbagai jenis aktiviti akan
dapat menimbulkan minat murid terhadap pengajarannya dan seterusnya menyebabkan
murid ternanti-nanti kemunculan guru berkenaan untuk mengajar mereka.
Sebaliknya, minat murid terhadap sesuatu mata pelajaran akan berkurangan
sekiranya didapati pengajaran guru tersebut tidak menarik atau membosankan.
Sama seperti Pavlov, teori Watson juga menggalakkan rangsangan yang baik bagi
mewujudkan tingkah laku positif. Sebagai guru kita harus memastikan rangsangan
dalam bilik darjah (termasuk tingkah laku guru) menimbulkan perasaan
keseronokkan serta keselesaan dan bukan perasaan takut atau risau. Guru juga
perlu menggunakan rangsangan yang boleh memotivasikan murid seperti mewujudkan
persekitaran yang kondusif dan kaya dengan bahan pengajaran bagi mendorong
mereka berminat untuk belajar.
2.3 Teori Pelaziman Cuba Jaya Thorndike
2.3 Teori Pelaziman Cuba Jaya Thorndike
Teori Edward L. Thorndike
(1874-1949) dikaitkan dengan teori pelaziman operan. Thorndike terkenal dengan
teori cuba jaya dan tiga hukumnya iaitu hukum kesediaan, hukum latihan dan
hukum kesan. Mengikut beliau, ganjaran dan denda merupakan dua faktor penting
yang membantu pembelajaran manusia. Ganjaran akan mendorong manusia melakukan
sesuatu gerak balas. Dalam kajian tentang perkaitan gerak balas dengan
rangsangan, Thorndike melakukan eskperimen terhadap seekor kucing. Beliau
mengurungkan seekor kucing yang lapar
dalam sebuah sangkar yang di dalamnya terletak satu tuil yang berfungsi sebagai
anak kunci untuk membuka pintu sangkar tersebut. Thorndike juga telah
meletakkan semangkuk makanan di luar sangkar yang digunakan untuk rangsangan
terhadap kucing itu. Berdasarkan pemerhatian Thordnike, kucing yang lapar itu
melakukan pelbagai tindakan untuk melepaskan diri dalam sangkar, dan tiba-tiba
terpijak tuil yang membuka pintu sangkar tersebut dan terus menuju ke arah
makanan yang disediakan. Kucing tersebut dimasukkan semula dan eskperimen ini
diulang sehingga kucing telah berjaya mempelajari cara membuka pintu sangkar.
Berdasarkan pemahaman
Thorndike semakin banyak percubaan semakin cepat ia dapat keluar dari sangkar.
Kesimpulannya pembelajaran merupakan proses cuba ralat atau memilih dan
menghubungkait. Dalam proses ini latihan yang dilakukan secara berulang, gerak
balas yang dihasilkan pada peringkat permulaan akan semakin berkurang, perhubungan
di antara rangsangan dengan gerak balasnya semakin bertambah kukuh. Beliau
berpendapat bahawa pembelajaran merupakan proses cuba-ralat (trial and error) atau memilih dan
menghubungkait (selecting and connecting).
Proses cuba-ralat ini juga dikenali sebagai proses cuba jaya. Latihan yang
dilakukan secara berulang-ulang akan menyebabkan gerak balas yang dihasilkan pada
peringkat permulaan akan semakin berkurangan. Manakala perhubungan antara
rangsangan dan gerak balas akan semakin kukuh. Gerak balas operan berlaku
secara sendiri dan jika mendapat hasil yang berkesan, ia akan dikukuhkan dan
dikekalkan. Ini bermakna apabila ganjaran diberi, gerak balas yang terhasil
akan berulang kerana sudah berlakunya proses pembelajaran. Tetapi jika ganjaran
tidak diberikan, gerak balas tersebut akan hilang secara perlahan-lahan. Oleh
itu, guru perlu menyediakan pelbagai sumber pengajaran dan pembelajaran yang
menarik dan mengagumkan agar proses pembelajaran yang berkesan boleh berlaku.
Contohnya dengan menggunakan ICT dan audio atau video yang menarik agar murid
dapat menjalani proses pembelajaran dengan berkesan. Thorndike juga terkenal
dengan tiga hukumnya iaitu Hukum Kesediaan,Hukum Latihan dan juga Hukum Kesan.
Thorndike amat menyarankan ketiga-tiga hukum tersebut digunakan dalam mengawal
pembelajaran manusia kerana beliau percaya jika hukum-hukum tersebut dipatuhi,
maka pembelajaran akan menjadi mudah dan berkesan. Hukum kesediaan adalah
perkara yang paling penting dan asas sebelum seseorang murid memulakan
pembelajaran. Seseorang murid perlu mempunyai persiapan yang rapi sebelum
menghadapi sesi pembelajaran di dalam kelas.
Selain itu, murid perlu mempersiapkan
diri mereka dari segi mental, fizikal, emosi, sosial dan psikomotor sebelum
pembelajaran berlaku. Faktor-faktor ini sangat membantu dalam mewujudkan
aktiviti pembelajaran yang aktif, mudah, seronok dan berkesan. Justeru kesediaan
murid sangat penting dalam memulakan sesuatu aktiviti pembelajaran. Sekiranya murid
bersedia sepenuhnya untuk menjalani aktiviti pembelajaran, kesannya mereka akan
berasa seronok sepanjang pembelajaran berlaku dan seterusnya objektif
pembelajaran dapat dicapai dengan mudah. Guru boleh menggunakan motivasi yang
sesuai untuk meningkatkan kesediaan murid untuk belajar. Kesediaan murid untuk
belajar adalah perkara yang paling utama kerana jika mereka bersedia,maka gerak
balas yang positif akan dihasilkan.
Motivasi yang diberikan
adalah sebagai satu rangsangan yang baik untuk meningkatkan semangat murid
untuk belajar. Dalam Hukum Latihan pula, Thorndike berpendapat bahawa
perhubungan antara rangsangan dengan gerak balas akan bertambah kukuh jika
latihan diberikan. Ini bermakna, untuk meningkatkan perhubungan antara
rangsangan dan gerak balas,seseorang murid hendaklah diberi latihan dan
pengulangan untuk meningkatkan keberkesanan pembelajaran. Semakin banyak
latihan yang diberi semakin kukuh ikatan antara rangsangan dengan gerak balas
seseorang murid. Sebagai contoh, seorang murid diberi latihan Matematik yang
banyak, murid itu akan menjadi semakin mahir dan tempoh masa untuk
menyelesaikan soalan matematik tersebut semakin singkat. Ini juga dapat
mengukuhkan dan meningkatkan kemahiran dan ingatan mereka terhadap isi
pembelajaran yang telah dipelajari.
Oleh itu, guru perlu
sentiasa memberikan latih tubi, kuiz atau soal jawab yang menyeronokkan supaya
murid dapat mengukuhkan dan meningkatkan keberkesanan pembelajaran mereka.
Hukum Kesan pula menyatakan bahawa perhubungan antara rangsangan dengan gerak
balas akan bertambah kukuh jika terdapat kesan yang menyeronokkan. Manakala
kesan yang menyakitkan akan melemahkan perhubungan antara rangsangan dan gerak
balas. Ini bermakna, sekiranya seseorang murid mendapat kesan pembelajaran yang
menyeronokkan, ini akan mendorong mereka memperolehi pencapaian yang lebih
baik. Sebaliknya, jika seseorang murid mendapat kesan yang menyakitkan, gerak
balas tersebut akan semakin lenyap. Perkara ini boleh dikaitkan dengan ganjaran
dan denda yang diberikan berdasarkan gerak balas yang dihasilkan.
Juster itu, guru berperanan mewujudkan
pembelajaran yang menyeronokkan dengan memberi ganjaran, motivasi dan
menyediakan peluang yang sama rata untuk semua murid supaya mereka terdorong
untuk belajar. Guru juga perlu memastikan tugasan yang diberi tidak terlalu
tinggi supaya murid dapat menyelesaikannya dengan perasaan puas hati seterusnya
dapat meningkatkan motivasi mereka untuk belajar. Di samping itu, guru boleh
memberikan peluang kepada murid untuk menikmati kejayaan yang diperolehi dalam
pembelajaran mereka. Guru tidak boleh memandang rendah terhadap kejayaan yang
telah dicapai oleh murid malah guru perlu memberikan sokonganyang padu supaya
mereka tidak mudah putus asa dan akan terus mencuba untuk mencapai kejayaan
yang mereka ingini.
2.4 Teori Pelaziman Operan B. F Skinner
2.4 Teori Pelaziman Operan B. F Skinner
Teori Skinner telah
melanjutkan usaha Thorndike dalam kajian tentang pelaziman. Teori ini merupakan
satu teori yang berasaskan rangsangan dan gerak balas. Menurut Skinner (1953)
kajiannya menunjukkan pelaziman operan organisma bertindak balas terhadap
persekitaran dalam proses pembelajaran. Tingkah laku sebegini bukan semata-mata
gerak balas automatik yang dikeluarkan mengikut naluri terhadap sesuatu
rangsangan (pelaziman klasik). Manakala Pelaziman Operan dapat meningkatkan
kebarangkalian pengulangan sesuatu gerak balas. Selain itu, peneguhan
menambahkan kekerapan gerak balas itu. Peneguhan biasanya ditakrifkan sebagai
sebarang rangsangan yang dapat menambahkan kebarangkalian gerak balas yang akan
berlaku. Dalam situasi pembelajaran manusia, peneguhan merupakan faktor penting
untuk menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Peneguhan dapat menghasilkan
sesuatu tingkah laku yang menuju ke arah matlamat yang hendak dicapai. Justeru,
Teori Peneguhan Skinner menitikberatkan pelaziman di antara sesuatu tingkah
laku dengan peneguhan. Oleh itu, peneguhan positif diberi selepas sesuatu
tingkah laku maka kebarangkalian tingkah laku itu akan bertambah.
Peneguhan positif merupakan
sesuatu yang menyenangkan, misalnya ganjaran kebendaan dan pujian. Misalnya guru memberi pujian kepada muridnya
yang mendapat markah tertinggi. Peneguhan negatif pula merupakan sesuatu yang
menyakitkan dan ingin dielakkan oleh setiap individu. Contohya, apabila loceng
berbunyi, guru memberi arahan berikut: ‘ Semua murid harus beratur pergi untuk
rehat. Jika tidak anda akan kehilangan lima minit masa rehat”. Cara ini
mementingkan usaha untuk menyedarkan seseorang tentang kesilapan yang
dilakukannya dan bukan semata-mata untuk mendendanya. Sehubungan itu, implikasi
Teori Pelaziman Operan Skinner dalam pengajaran dan pembelajaran ialah sesuatu
kemahiran atau teknik yang baru dipelajari hendaklah diberi peneguhan secara
berterusan dan diikuti secara berkala supaya kemahiran ini dapat dikukuhkan dan
dikekalkan. Justeru, peneguhan positif yang membawa keseronokan adalah lebih
berkesan daripada peneguhan negatif yang membawa kesakitan. Selain itu, teori ini juga mampu membantu
pelajar menguasai konsep diskriminasi melalui proses pelaziman operan supaya
mereka memperoleh ilmu dan kemahiran dengan lebih cepat.
Kesimpulannya, ketiga-tiga
tokoh ini (Teori Behavioris) menekankan peranan persekitaran dalam proses
pembelajaran. Pembelajaran berlaku dengan wujudnya perkaitan dan perhubungan
antara suatu rangsangan dengan suatu gerak balas.Pelaziman klasik dan pelaziman
operan adalah contoh teori behavioris yangmenekankan kajian tentang tingkah
laku yang dapat diperhatikan. Disebabkan teori ini memberi penekanan terhadap
tingkah laku kanak-kanak, maka aktiviti yang menarik akan mendorong murid untuk
terlibat aktif dalam proses pembelajaran didalam kelas. Guru pula perlu
memainkan peranan dengan menjalankan aktiviti yang menarik dan menyeronokkan
untuk menguatkan hubungan antara rangsangan dan gerak balas. Akhir sekali,
ganjaran terhadap gerak balas yang baik dan peneguhan perlu diberi kepada murid
bagi membantu murid menikmati perkembangan yang seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani.
3.0 TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF
Menurut teori pembelajaran mazhab kognitif,
pembelajaran merupakan satu proses pembentukan struktur kognitif dan perwakilan
minda yang aktif. Pembelajaran kognitif menekankan cara belajar seperti
pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan, kategori
pembelajaran dan resepsi. Teori ini menekankan kepada proses mental
kanak-kanak. Teori ini juga berasaskan prinsip pembelajaran kognitif yang
menerangkan bagaimana pelajar menerima, memproses, menyimpan dan mencari
maklumat dalam memori (Ertmer & Newby 1993). Ilmu pengetahuan yang
diperoleh bukan berhasil daripada latih tubi dan peneguhan, tetapi lebih
merujuk kepada proses interaksi antara skema minda, pengalaman sedia ada dan
keadaan baru yang juga melibatkan pengharapan seseorang individu tersebut. Oleh
itu, sekiranya seseorang tidak dapat mengenal pasti hubungan perkara dan
ertinya yang dipelajari pembelajaran tidak akan berlaku walaupun diberikan
latihan berulang-ulang. Antara ahli-ahli
psikologi kognitif seperti Kohler, Piaget, Bruner, Gagne dan Ausebel yang
berpendapat bahawa pembelajaran ialah suatu proses mental (kognitif) yang akan
berlaku dalam fikiran iaitu tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada
tingkah laku manusia. Justeru, kebanyakan situasi, penyelesaian suatu masalah
kompleks melibatkan proses dan pemikiran kognitif menyeluruh.
3.1 Teori Pembelajaran Kohler
3.1 Teori Pembelajaran Kohler
Tokoh yang seterusnya ialah Wolfgang Kohler yang
mengemukakan Teori Pembelajaran Celik Akal. Teori ini merupakan kebolehan
mental yang mendorong manusia mempersepsikan perkaitan unsur-unsur dalam
persekitaran secara tiba-tiba demi menolongnya menyelesaikan masalah yang
sedang dihadapi. Teori beliau ini melibatkan aspek persepsi dan struktur
pemikiran untuk penyelesaian masalah dengan menggunakan celik akal. Dengan
menggunakan celik akal, kita boleh memikirkan tentang alternatif-alternatif
yang lain lalu fikir tentang struktur dan persepsi yang baru.
Kohler menggunakan pendekatan kognitif untuk mengkaji
bagaimana seekor cimpanzi menyelesaikan masalah untuk mengkaji sebiji pisang
yang tergantung di bumbung sangkarnya. Akhirnya cimpanzi tersebut menggunakan
celik akal untuk mendapatkan pisang tersebut. Justeru itu, semasa dalam pembelajaran di sekolah, guru haruslah
selalu menggalakkan pelajar agar menggunakan celik akal mereka untuk menyelesaikan
masalah pelajaran. Selain itu, kita juga
boleh membimbing pelajar untuk menggunakan persepsi mereka untuk
menghubungkaitkan unsur-unsur dalam persekitaran. Malahannya, kita sebagai guru
juga harus menggunakan contoh-contoh khusus yang berkaitan untuk membimbing
pelajar supaya menggunakan celik akal mereka, demi mendapat kesimpulan atau
generalisasi.
3.2 Teori Pembelajaran Kognitif Piaget
3.2 Teori Pembelajaran Kognitif Piaget
Teori
seterusnya iaitu Teori Pembelajaran Kognitif Piaget iaitu menekankan
pengubahsuaian diri dalam alam sekitar sebagai faktor yang penting untuk perkembangan
kognitif individu. Beliau mendapati perkembangan kognitif kanak-kanak adalah
berbeza dan berubah melalui empat peringkat ikut perubahan umur mereka. Selain
itu, setiap peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak merupakan faktor
penting yang mempengaruhi pembentukan konsep sama ada konkrit atau abstrak.
Menurut Piaget sistem ini adalah berbeza-beza daripada sistem logikal yang
digunakan oleh orang dewasa. Teori
Pembelajaran Kognitif Piaget (1970) menghuraikan lima pandangan asas iaitu
skema, adaptasi keseimbangan, asimilasi dan akomodasi yang berkaitan rapat
dengan pembelajaran kognitif seseorang.
Skema merupakan model tingkah laku asas individu semasa
proses pengubahsuaian diri dalam alam sekitar. Skema merupakan model tingkah
laku asas individu yang ditonjolkan semasa proses pengubahsuaian diri dalam
alam sekitar. Contohnya aksi, bahasa, pemikiran, pandangan yang boleh mewakili
ciri tingkah laku skema individu.
Adaptasi dan keseimbangan iaitu mengubahsuai skema selaras dengan pembelajaran
baru. Asimilasi ialah proses memasukkan
peristiwa baru ke dalam skema yang sedia ada. Oleh itu, asimilasi melibatkan
percubaan memahami sesuatu yang baru dengan cara menyesuaikannya ke dalam
sesuatu yang telah kita ketahui (Woolfolk, 1998). Contoh, pada peringkat
permulaan, seorang kanak-kanak akan memikirkan seekor hamster sebagai tikus
belanda yang kecil. Kanak-kanak tersebut akan cuba memadankan pengalaman
barunya dengan skema yang sedia ada tentang cara mengenal pasti binatang.
Akomodasi akan berlaku apabila individu dapat menukar skema lama untuk
disesuaikan dengan pengalaman baru dan seterusnya membentuk skema baru. Contoh
di atas, kanak-kanak tersebut akan tambahkan skema baru untuk mengenali hamster
kepada sistem lain mengenalpasti binatang. Oleh itu, implikasi Teori Piaget
dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu guru perlu menyediakan isi pelajaran
mengikut peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak iaitu daripada konkrit
kepada abstrak. Selain itu, guru perlu menyediakan pelbagai aktiviti yang menggalakkan
penerokaan dan penemuan. Tentukan pelajar bersedia secara mental untuk belajar
sesuatu pengalaman dan pembelajaran yang sesuai mengikut peringkat pemikiran
kanak-kanak. Hal ini demikan kerana pengetahuan dan kebolehan kanak-kanak
berbeza mengikut tahap umur.
3.3 Teori Pembelajaran Gagne
3.3 Teori Pembelajaran Gagne
Tokoh seterusnya iaitu Teori Pembelajarn Gagne dikenali
sebagai teori pemprosesan data atau maklumat. Kebanyakan idea Gagne tentang
analisis tugas menunjukkan pembelajaran berlaku secara berperingkat iaitu
bergerak daripada peringkat paling mudah kepada peringkat paling kompleks.
Setiap individu menilai input dari persekitarannya, mengenkod dan
memindahkannya kepada tindak balas tertentu. Gagne mengasaskan satu hierarki
pembelajaran berdasarkan peringkat-peringkat pembelajaran yang spesifik iaitu pembelajaran
isyarat, pembelajaran gerak balas, pembelajaran rangkaian motor, pembelajaran
bahasa, pembelajaran diskriminasi, pembelajaran konsep, pembelajaran prinsip
dan penyelesaian masalah. Menurut Gagne pemeringkatan pembelajaran penting bagi
membantu pembelajaran pada setiap peringkat serta penyususnan penyampaian
pengajaran dan pembelajaran dari peringkat asas kepada kompleks.
Menurut Gagne, pembelajaran
isyarat iaitu individu mempelajari gerak balas terhadap sesuatu isyarat.
Contohnya, apabila pelajar mendengar loceng sekolah berbunyi pada pukul 10.00
pagi, mereka mengetahui bahawa masa rehat telah tiba. Seterusnya pembelajaran gerak balas iaitu proses
peneguhan penting dalam pembelajaran gerak balas iaitu guru memberikan
peneguhan dalam bentuk pujian atau motivasi ekstrinsik. Misalnya guru memberi
peneguhan kerana kerja tulisan Siti semakin kemas dan baik. Mengikut Gagne, rangkaian motor merupakan rangkaian
yang digunakan dalam kemahiran seperti penulisan, permainan muzik dan
sebagainya. Contohnya seorang guru yang mengajar bola jaring perlu mengajar
beberapa rangkaian kemahiran kecil seperti kemahiran menerima, menghantar dan
menjaringkan bola. Pembelajaran pertalian
bahasa mengaitkan lebih daripada satu rangsangan untuk menghasilkan tindak
balas misalnya pelajar dapat menghubungkaitkan apa yang dilihat dengan
sebutannya. Pembelajaran diskriminasi
ialah setiap individu akan menghasilkan tindak balas yang berbeza. Contoh
pembelajaran diskriminasi ialah pelajar membezakan sejenis haiwan dengan haiwan
yang lain seperti reptilia dengan mamalia. Pembelajaran
konsep pula berlaku selepas peringkat pembelajaran rangkaian, pertalian
bahasa dan diskriminasi.
Contohnya, untuk mempelajari mengenai reptilia, pelajar
perlu mengetahui ciri-ciri asas reptilia dan cara ia membiak. Pembentukan
konsep bermula dengan prinsip diskriminasi iaitu mengenali secara tepat. Selain
itu, pembelajaran hukum melibatkan
penggabungan dua atau lebih konsep berkaitan dalam sesuatu urutan atau
rangkaian. Jenis pembelajaran ini melibatkan penggunaan rumus, prinsip, teori
dan generalisasi. Contohnya pelajar membuat soalan matematik yang melibatkan
operasi tambah dan operasi darab. Peringkat pembelajaran penyelesaian masalah merupakan peringkat akhir.
Pembelajaran ini melibatkan penggunaan prinsip, rumus, generalisasi, konsep dan
hukum untuk meyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi baru dan merupakan
peringkat yang paling sukar dan kompleks. Terdapat langkah-langkah yang
spesifik dalam proses penyelesaian masalah iaitu mengenal masalah, mencari
maklumat, membuat hipotesis, memilih cara menyelesaikan masalah, menguji
hipotesis dan membuat rumusan.
Implikasi Teori Gagne terhadap pengajaran dan
pembelajaran ialah guru perlu menekankan sistem pembelajarab harus bermula
daripada yang mudah kepada rumit. Selain itu, proses pengajaran dan
pembelajaran mestilah menurut hierarki kemahiran kecerdasan dan syarat di depan
adalah syarat mutlak menguasai jenis pembelajaran kemudian. Berdasarkan teori
Gagne ini proses pengajaran dan pembelajaran mestilah dilakukan secara
berulang-ulang iaitu pembelajaran melalui rangkaian. Sebagai contoh pengajaran
seperti pembacaan teks melalui nyanyian yang berulang kali lebih diingati oleh
pelajar berbanding hanya melalui kaedah biasa pembacaan teks.
Kesimpulannya, ahli-ahli
psikologi kognitif mengkaji situasi pembelajaran pelbagai yang berfokus pada
perbezaan perkembangan kognitif individu yang berbeza. Oleh itu, teori-teori
pembelajaran kognitif berasaskan prinsip dan andaian masing-masing serta tidak
melahirkan peraturan am seperti yang dirumuskan dalam teori-teori pembelajaran
behaviorisme. Justeru, teori pembentukan Gestalt sehingga munculnya pendekatan
konstrukturvisme, didapati pemikiran minda dapat diperkembangkan daripada yang
berfungsi untuk memproses maklumat baru kepada yang interaksi dua hala antara
pengalaman sedia ada dengan ilmu yang diterima untuk membentuk struktur
kognitif yang semakin kompleks dan berstruktur.
RUJUKAN
Mok Soon Sang (2012) : Perkembangan Kanak-Kanak: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd
Ma’rof
Redzuan & Haslinda Abdullah (2004):
Psikologi Edisi Kedua: UPM
Noriati
A. Rashid, Boon Pong Ying & Sharifah Fakhriah Syed Ahmad (2009): Siri Pendidikan Guru Murid dan Alam Belajar
:Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Ragbir
Kaur Joginder Singh (2012): Panduan Ilmu
Pendidikan Untuk Dpli Psikologi: Kumpulan Budiman Sdn Bhd. Kuala Lumpur
terima kasih daun keladi ..
ReplyDeleteperkongsian yang sangat bermanfaat ..
halalkan ilmu yang diambil ya